DAB's administrationsmodel er gennemsigtig. DAB tager et ens honorar pr. bolig, uanset om boligselskabet er stort eller lille. Alle boligselskaber betaler det samme pr. bolig for en god administration inden for lovgivningens rammer.
Når I som alment boligselskab vælger DAB som administrator, indgår boligselskabet og DAB en administrationsaftale. Med til aftalen hører en ydelsesbeskrivelse, der lister alle de opgaver, DAB udfører for administrationshonoraret. Da det enkelte boligselskab samarbejder med et fast team i DAB, kan alle ydelser naturligvis ikke tilbydes på samme tid. Det vil komme an på en prioritering, som boligselskabet og teamet i DAB foretager sammen. Det, der står i ydelsesbeskrivelsen, gengiver vi her, så I nemt kan se, hvilket arbejde jeres boligselskab får for pengene.
Honoraret dækker en sikker og god administration indenfor rammerne af den almene lovgivning. Det er kun der, hvor lovgivningen siger, vi skal tage særskilt honorar, at vi gør . De lovbestemte honorarer og gebyrer kan I læse om nederst på denne side.
DAB’s administrationsmodel er enkel og gennemskuelig. Grundtanken bag det ens honorar er, at et boligselskab nogle gange har behov for en stor indsats og andre gange en noget mindre. Vores erfaring viser, at det udligner sig over tid. At vi har én fast pris, giver større økonomisk forudsigelighed for beboerne. Det gør det lettere at lægge et budget, og det frigør ressourcer, der kan bruges til fælles bedste.
-
Udlejning
- Udlejning af boliger
- Opnotering af boligsøgende på venteliste samt kontrol og ajourføring heraf
- Hjemmeside med profilering af boligafdelinger og mulighed for elektronisk opnotering til boliger
- Udsendelse af boligtilbud
- Tilbud til ansøgere om adgang til besigtigelse af boligerne
- Håndtering af kommunal anvisning
- Oplæg til udlejningsaftaler (fleksibel udlejning)
- Håndtering af og udlejning efter udlejningsaftaler
- Besvarelse af forespørgsler om ventelister, anciennitet mm.
- Hjemmeside med Min Side funktion til rådighed for boligsøgende og beboere
- Udfærdigelse af kontrakt med beboere, herunder eventuel godkendelse hos kommunen
- Udlevering af brochurer til beboere og boligsøgende om boligsikring, boligydelse til pensionister og lån til boligindskud
- Ekspedition af ansøgning om indskudslån
- Udlejning af erhvervslejemål, garager m.v.
- Behandling af beboeransøgninger om byttetilladelse, fremleje og råderet
- Studiekontrol for ungdomsboliger
- Oplæg om udlejningstiltag eller udlejningskampagner
- Udlejning af nybyggeri
- Ekspedition af opsigelser
- Mulighed for boliggarantibeviser
- Opkrævning og regulering af boligafgifter, varmebidrag og andre ydelser fra beboerne
- Debitor- og restancekontrol
- Behandling af restancer og korrespondance i forbindelse hermed såsom påkrav, ophævelse, advisering af kommunen, overgivelse til ekstern advokat med henblik på fogedudsættelse
- Ekspeditioner i forbindelse med ind- og udflytninger, herunder udarbejdelse og fremsendelse af budgetoverslag og afregning til fraflyttede lejere m.v.
- Opfølgning på flytteregninger, rykkere, overgivelse til eksternt inkassofirma m.v.
-
Drift - inspektion og vedligeholdelse
- Ansættelse og afskedigelse af ejendomsfunktionærer og andre ansatte i boligafdelingerne i samarbejde med afdelingen og i overensstemmelse med boligselskabets vedtægt og normale praksis
- Indgåelse af lokalaftaler med de ansatte
- Koncept for Fællestillidsmandsordning
- Afholdelse af VN møder for ejendomsfunktionærer
- Koncept for arbejdsmiljøarbejdet og arbejdspladsvurdering (APV)
- Overordnet ledelse af ejendomsfunktionærerne, herunder tilrettelæggelse af arbejdsrutiner og medarbejderudviklingssamtaler
- Løbende kontakt og forhandlinger med de ansattes faglige organisationer
- Tilrettelæggelse af efteruddannelse for ejendomsfunktionærer
- Løbende afholdelse af møder mellem driftschef og ejendomsmester
- Afholdelse af mestermøder til erfaringsudveksling på tværs af boligafdelinger/-selskaber
- Udvikler og stiller standard værktøj til rådighed via Ejendomskontorportal
- Indkøbsfunktion med rammeaftaler, fællesindkøb m.m.
- Tilsyn med afdelingernes vedligeholdelsestilstand
- Overordnet ledelse og kontrol med håndværkere ved vedligeholdelsesarbejder
- Regningskontrol og løbende kontrol med vedligeholdelsesforbruget i de enkelte afdelinger
- Markvandring/bygningsgennemgang årligt med afdelingsbestyrelse og ejendomsmester forud for budgetlægning
- Udarbejdelse af forslag til vedligeholdelsesbudgetter og 30-års planer for vedligeholdelse
- Kontrol med og godkendelse af forandringer i de enkelte boliger
- Vedligeholdelse og kontrol af bygningsdata, herunder BBR-registre
- Teknisk rådgivning i forbindelse med almindelige vedligeholdelsesarbejder samt almindelig udskiftning af bygningselementer, hvor dette ikke indebærer forbedringer – og/eller kræver tekniske ændringer som følge af ændrede lovkrav
- Rådgivning i forbindelse med overvejelser om ændringer i fællesanlæg, f.eks. kontor for afdelingsbestyrelse, klublokaler, vaskerier osv.
- Bistand ved udskiftninger af dele af fællesanlæg (for eksempel enkelte af maskinerne i et vaskeri)
- Ajourføring af tilstandsvurderinger for de enkelte boligafdelinger
- Tegning, ændring, ajourføring og ophævelse af diverse forsikringer, herunder:
- Bygningsdelsforsikring, herunder brand og anden bygningsbeskadigelse
- Arbejdsskadeforsikring
- Erhvervsforsikring
- Motorkøretøjsforsikring
- Sagsbehandling af individuelle råderetssager
- Oplæg om kollektiv råderet
- Sagsbehandling af tidsbegrænsede lejetillæg ved individuelle forbedringer
- Forelæggelse af projektforslag og økonomi for afdelingsbestyrelsen, afdelingsmødet og bestyrelse
- Besvarelse af beboerhenvendelser, tilladelser o.l.
- Besvarelse af beboerklager over flytte-regning, vedligeholdelsesstand o.l.
- Oplæg til og håndtering af e-Syn
- Oplæg til og håndtering af e-Drift
- Koncept for sundhedseftersyn af boligerne
- Sagsbehandling og håndtering af skimmelsager, herunder rekvirering af eksterne firmaer til undersøgelse og afhjælpning af eventuel skimmel
-
Økonomistyring
- Betaling af driftsudgifter, herunder prioritetsydelser, skatter, afgifter, honorarer m.v. samt varetagelse af kassefunktion
- Lønudbetalinger, lønadministration, herunder refusioner for barsel, sygdom o.l.
- Udarbejdelse af regnskaber
- Dialog med revisor
- Udarbejdelse af budgetter
- Kontrol af likviditet
- Oversigter over budgetforbrug
- Mulighed for kommenteret halvårs budgetkontrol til afdelingsbestyrelsen
- Håndtering af rådighedskasse, hævekort eller MobilePay for bestyrelser og ansatte
- Overordnet økonomirådgivning
- Overvågning af lån, herunder konvertering af lån
- Formueforvaltning
- Løbende egenkontrol
- Årlig udarbejdelse af rapport for egenkontrol og økonomistyring til brug for revisors forvaltningsrevision
-
Sekretariatsvirksomhed
- Indkaldelse, tilrettelæggelse og deltagelse i selskabsbestyrelses- og repræsentantskabsmøder, herunder udarbejdelse af motiveret dagsorden, mødereferat samt ekspedition og opfølgning af vedtagelser m.v.
- Bistand til tilrettelæggelse og indkaldelse af afdelingsmøder
- Deltagelse i afdelings- og beboermøder efter behov
- For de nævnte møder er der i honoraret indeholdt det mødeantal, der er sædvanligt efter boligselskabets og -afdelingernes størrelse og opgavernes karakter
- Rådgivning i forbindelse med den overordnede økonomiske styring
- Udarbejdelse af årsberetning til bestyrelsens godkendelse, herunder redegørelse for effektiv drift, fire årlige mål, egenkontrol og økonomistyring m.v.
- Forelæggelse af udkast til budget for såvel selskabs- som afdelingsbestyrelser
- Mulighed for budgetcafé
- Forelæggelse af udkast til regnskab for såvel selskabs- som afdelingsbestyrelser
- Indberetning af regnskab m.v. til myndighederne
- Elektronisk indberetning og regnskabsoplysninger til Landsbyggefonden
- Kontakt til kommuner, ministerier, styrelser, Landsbyggefonden m.v.
- Indhentning af fornødne godkendelser m.v.
- Generel beboerdemokratisk rådgivning til bestyrelser
- Rådgivning om frivillighed og om mulighed for boligsociale projekter
- Generel juridisk rådgivning om den almindelige drift
- Klagesagsbehandling, beboerklager over støj, husdyr, lejemålsbenyttelse m.v.
- Vurdering af og videreformidling til mægling i nabostridigheder
- Varetagelse af afdelingernes interesser i beboerklagenævnssager, herunder sagsbehandling og korrespondance
- Varetagelse af selskabets og afdelingernes interesser i tilsynssager, herunder sagsbehandling og korrespondance
- Varetagelse af selskabets og afdelingernes interesser ved kontraktsindgåelse, herunder brug af standarder, forhandling af vilkår m.m.
- Ved sagsanlæg overgivelse til ekstern advokat, herunder korrespondance, opfølgning m.v.
- Oplæg til styringsrapport og deltagelse i den årlige styringsdialog med kommunen
- Bestyrelsesportal stillet til rådighed for bestyrelserne
- Facilitering af mødemateriale på Prepare
- Udgivelse af diverse DAB publikationer til bestyrelser og beboere
- Selskabs- og afdelingsbestyrelser holdes orienteret om de love og administrative retningslinjer, som er gældende for det almene boligbyggeri
- DAB tilrettelægger kursus og konferenceaktiviteter med henblik på generelt at give selskabs- og afdelingsbestyrelser det bedst mulige grundlag at virke på
Administrationshonorar og renovering
Administrationshonoraret til DAB er 3.330 kroner eksklusive moms pr. enhed pr. år (4.163 kr. inklusive moms).
Nybyggeri og renovering
For nybyggeri- og renoveringssager gælder det særlige, at almene administrationsselskaber skal søge deres udgifter dækket via pågældende sag, så den daglige drift og sædvanlige administration ikke belastes af nybyggeriet eller renoveringssagen. Byggesagshonoraret gradueres efter sagens størrelse, og indgår som en udgift i sagen.
Finansieringen af nybyggeri sker efter lovgivningen som en støttet sag med låneoptagelse og en første gangs husleje, der godkendes af kommunen. Renoveringssager kan ligeledes være støttede sager og/eller med optagelse af lån samt forbedringsforhøjelser på beboernes husleje.
.
Byggesagshonoraret gradueres efter projektsummen:
Af de første
|
25.000.000
|
2,3%
|
Af de næste
|
50.000.000
|
1,8%
|
Af de næste
|
100.000.000
|
1,6%
|
Af resten
|
|
1,4%
|
Honoraret tillægges moms.
Projektsummer er pr. 1. januar 2025, og indeksreguleres på beløbene en gang årligt i henhold til reguleringsindekset for boligbyggeri.
Hjemtagelse følger projektydelserne jf. ABR 18 og sker bagudrettet pr. år.
Honoraret dækker ydelser i henhold til byggeadministrationsaftalen, sædvanligvis fra den indledende planlægning til godkendt byggeregnskab.
-
Ydelser for byggesagshonoraret
1. Myndighedskontakt samt økonomisk, teknisk og byplanmæssig bedømmelse forud for beslutning om nybyggeri, herunder opstilling af et foreløbigt driftsbudget
2. Bistand til formulering af bygherreprogrammet samt formidling og opfølgning af dette i relation til eksterne rådgivere
3. Rådgivning og forhandling vedrørende grundkøb – herunder spørgsmål om byggemodning og grundundersøgelse samt kontakt med diverse myndigheder herom
4. Udarbejdelse, ekspedition og tinglysning af skøder og øvrige dokumenter i forbindelse med byggesagen
5. Rådgivning og forhandling vedrørende projekteringskredit, byggelån, realkreditfinansiering og hjemtagelse af lån til endelig finansiering af anlægsopgaver
6. Opstilling af finansieringsmodeller for renoveringssager
7. Overordnet tilrettelæggelse og styring af de tekniske og økonomiske forudsætninger for at opnå tilsagn
8. Overordnet tilrettelæggelse og styring af projektet med tilhørende økonomi frem til hjemtagelse af endeligt tilsagn, herunder fastlæggelse af udbudsform, forslag til entreprenørvalg, afholdelse af licitation, forhandlinger vedrørende eventuelle besparelser og accept, aftale med entreprenør og myndighedsgodkendelse
9. Tegning af de nødvendige forsikringer
10. Tilvejebringelse af den nødvendige, midlertidige finansiering under byggesagen samt afregning med entreprenører og andre kreditorer
11. Sagsopfølgning i hele byggeperioden
12. Byggeudvalgsmøder med bestyrelse/byggeudvalg
13. Ved renoveringssager mødevirksomhed og dialog med byggeudvalg/afdelingsbestyrelsen
14. Udarbejdelse af beboerinformation
15. Forberedelse af og deltagelse i afdelingsmøder med beboerne
16. Indberetninger til Boss Inf og Byggeskadefond
17. Bogføring og økonomistyring
18. Modtagelse af byggeriet ved afleveringen
19. Bistand ved opfølgning på mangler
20. Udfærdigelse af endeligt byggeregnskab
21. Bygherrerepræsentation ved 1-års-gennemgang og 5-års-eftersyn
22. Udarbejdelse af reklamationer på grundlag af eftersynene
23. Anmeldelse til Byggeskadefond
24. Ansøgning om eventuelle tilskud
Lovbestemte honorarer og gebyrer
Det er kun der, hvor lovgivningen siger, vi skal tage særskilt honorar, at vi gør det.
Lovbestemte honorarer som opkræves pågældende boligafdeling
Der er forretningsområder, hvor det administrerede boligselskab kan vælge enten at anvende DAB eller et eksternt firma, og hvor DAB derfor skal opkræve særskilt honorar, når DAB udfører opgaven. Herunder hører forbrugsregnskaber, energistyring, grønt abonnement samt genhusning og kopiering af afdelings- og beboermateriale.
Lovbestemte gebyrer som opkræves direkte hos de berørte beboere
Opnotering på venteliste 250 kr. Og årligt ajourføringsgebyr 250 kr.
Boliggarantibevis 1.125 kr.
Påkravsgebyr ved for sen huslejebetaling 315 kr.
Administration af bolignet eller TV signalforsyning opkræves via antenneregnskabet.