Spørgsmål og svar til forbrugsregnskaber
I teksten nedenfor finder du svar på spørgsmål om forbrugsregnskaber.
Spørgsmål og svar er inddelt fem temaer:
1 Generelle spørgsmål
2 Økonomi
3 Flytte/Genhusning
4 Måleraflæsning/fordeling af udgifter
Forståelses-spørgsmål
1 GENERELLE SPØRGSMÅL
Hvornår får jeg mit varmeregnskab?
Du modtager dit varmeregnskab senest fire måneder efter skæringsdato (regnskabsårets udløb), eller tre måneder efter DAB har modtaget årsopgørelsen fra forsyningsselskabet.
I helt særlige tilfælde, som under corona-pandemien, kan det ved lov bestemmes, at fristen for udsendelse af regnskabet må udskydes.
Du kan se sidste års regnskab og skæringsdatoen på dabbolig.dk, hvis du klikker ind på: Min side / Min beboerservice / Husleje og forbrugsoplysninger / Forbrugsoversigt
Hvem er mine varme- og vandleverandører?
På dit forbrugsregnskab står, hvem der er målerleverandør, og hvem der udfærdiger regnskabet. Leverandøren af vand og varme er de kommunale vandværker og fjernvarmeværker, med mindre ejendommen har sin egen varmecentral med for eksempel gasfyr, pillefyr, oliefyr eller varmepumper.
Hvilken varmekilde har jeg?
Det fremgår af dit forbrugsregnskab, hvilken form for opvarmning der er i afdelingen.
Du finder sidste års regnskab på dabbolig.dk, hvis du klikker ind på: Min side / Min beboerservice / Husleje og forbrugsoplysninger / Forbrugsoversigt.
Du kan også se afdelingens opvarmningskilde på din afdelingsside på dabbolig.dk. Søg din afdelingsside frem ved at skrive afdelingsnavnet i søgefeltet.
Hvor kan jeg se mit forbrug af vand og varme?
Når du er logget på dabbolig.dk, klikker du ind på Min side / Min beboerservice / Husleje og forbrugsoplysninger / Forbrugsoversigt. Her får du et overblik over dit faktiske forbrug i det seneste regnskabsår, hvor meget du har betalt i aconto, og beløbet du enten skylder eller skal have retur.
Hvordan får jeg en kopi af mine varmeregnskaber?
Du kan printe en kopi af dit varmeregnskab fra dabbolig.dk, hvis du klikker ind på: Min side / Min beboerservice / Husleje og forbrugsoplysninger.
Du kan også se regnskabet og andre dokumenter vedrørende din boligpå Min side / Min beboerservice / Dokumenter
Du kan også få en kopi af dit varmeregnskab ved at kontakte Servicecenteret i DAB eller din varmeleverandør.
Kan jeg få hjælp til at betale min varmeregning?
Se svar nedenfor.
Hvordan søger jeg om varmetilskud/varmetillæg?
Du kan søge om varmetilskud/varmetillæg, hvis du er folkepensionist, eller hvis du har fået tilkendt førtidspension før den 1. januar 2003.
Varmetillæg er et tilskud til dine varmeudgifter, som du kan modtage, uanset om din varmekilde er el, gas, olie eller anden brændsel.
For at få varmetillæg skal du desuden have:
- varmeudgifter over 5.600 kroner (2023) om året som enlig og 8.400 kroner (2023) om året som samlevende.
- have en tillægsprocent over 0 (enten i den løbende udbetaling eller ved den årlige omregning af din pension)
Du kan søge om varmetillæg på borger.dk. Her skal du vedhæfte dine varmeregnskaber for de seneste tre år.
Vær opmærksom på, at der kun er én i husstanden, der kan få varmetillæg.
Kontakt Udbetaling Danmark, hvis du ønsker hjælp til at søge.
Jeg har haft en vandskade. Er det mig selv, der skal betale ekstraregningen?
Som udgangspunkt ja. Som beboer hæfter du for den ekstra mængde vand, der når at løbe igennem, før en eventuel skade er udbedret.
Hvis der for eksempel er et løbende toilet i din bolig, er det dit ansvar at give ejendomskontoret besked, så de kan udbedre skaden.
Husk, at en vandskade skal meldes til ejendomskontoret med det samme, du opdager den, så en medarbejder kan vurdere, hvilken form for skade der er opstået.
Du finder kontaktinformation til ejendomskontoret på dabbolig.dk. Søg din afdelingsside frem ved at skrive afdelingsnavnet i søgefeltet, og klik dernæst på ”kontakt”.
Kan jeg få reduktion for udsat beliggenhed?
Ja, det får du automatisk. Bor du i en bolig, som ligger øverst i bygningen, nederst over en uopvarmet kælder eller ud mod en gavl, vil den være udsat for større kuldepåvirkning end de boliger, der ligger inde midt i ejendommen. Den kolde beliggenhed kompenserer vi dig for ved for eksempel at indkode en reduktion i målerne.
Hvor meget kompensation du får, afhænger af den nøjagtige placering af boligen i ejendommen.
Beboeren er afgået ved døden. Hæfter boet for varmeafregningen (efterbetaling)?
Ja, boet hæfter for varmeafregningen, hvis der er tale om privat skifte. Er du i tvivl, kan du kontakte Teamudlejning på teamudlejning@dabbolig.dk
Hvor skal jeg sende en klage hen?
Send en mail til beboerklager@dabbolig.dk, eller skriv til DAB, Beboerklager, Finsensvej 33, 2000 Frederiksberg, hvis du vil klage over dit vand- eller varmeregnskab.
Husk, at du kun kan klage skriftligt. Din klage skal indeholde en begrundet indsigelse (årsagen til din klage). Indsigelsen skal være modtaget af DAB, senest seks uger efter du har modtaget forbrugsregnskabet.
Hvem bestemmer, om vi skal have nye vinduer, når de gamle er slidte?
Det er beboerne i afdelingen, som beslutter, hvad afdelingens penge skal bruges på. Hvis du mener, at alle vinduer trænger til at blive skiftet eller gerne vil have lavet andre energibesparende foranstaltninger, så stil et forslag på dit næste afdelingsmøde eller tal med din afdelingsbestyrelse.
2 ØKONOMI
Jeg betaler meget i aconto. Kan jeg få beløbet sat ned?
Ja. Hvis du ønsker at få sat din acontobetaling ned, skal du sende os en skriftlig anmodning. Du kan enten skrive til varmeregnskab@dabbolig.dk eller til DAB, Varmeregnskab, Finsensvej 33, 2000 Frederiksberg.
Jeg vil gerne betale mere i aconto. Hvorfor har I sat beløbet ned?
Som udlejer har DAB pligt til at sørge for, at det opkrævede acontobeløb afspejler de faktiske udgifter.
Normalt fastsættes acontobeløbet ud fra forbruget året før. Det vil derfor ofte være beløbet fra din seneste opkrævning, som afgør acontobeløbets størrelse.
Acontobeløbet reguleres engang imellem, så det bedre afspejler dit forbrug. Stigninger i energipriserne kan også være årsag til, at acontobeløbet reguleres. Endelig kan DAB vælge at sætte acontobeløbet ned, hvis du har fået mange penge tilbage i den sidste årlige forbrugsafregning.
Jeg skal have flere penge tilbage, end jeg betaler i husleje. Hvordan får jeg udbetalt det ekstra beløb?
Pengene overføres til din NemKonto, hvis du har givet samtykke til det, og vi har oplysninger om dit cpr-nummer eller din bankkonto.
Der er gået penge ind på min NemKonto, men hvad med min boligsikring?
Beløbet, du får tilbage for overskydende acontobetaling, påvirker ikke din boligsikring.
Men hvis du skylder penge i husleje, vil det beløb, du skal have tilbage for overskydende acontobetaling, automatisk blive modregnet din husleje.
Hvis du har fået flere penge tilbage i varme, end du normalt betaler, vil du efter den 10. i måneden kunne få pengene udbetalt ved at henvende dig til DAB’s Servicecenter. Det forudsætter dog, at du ikke skylder husleje i forvejen.
Kan jeg få mine varmepenge udbetalt til min NemKonto i stedet for at få dem modregnet i huslejen?
Nej, når du bor i en bolig, som er administreret af DAB, modregner vi din tilbagebetaling i den næste husleje.
Jeg har fået en ekstraregning, som skal betales over tre måneder. Kan jeg få den delt over flere måneder?
Som udgangspunkt nej, men du kan prøve at henvende dig til Teamudlejning på teamudlejning@dabbolig.dk, det er dem der i særlige tilfælde har mulighed for at give afdragsordning.
Hvorfor har jeg modtaget en ekstraregning? Jeg har kun varme i mit køkken. (spørgsmålet stilles ofte ved kvadratmeter-regnskaber)
Hvis dit forbrug har været større end din acontobetaling, modtager du en efterregning.
Husk, at det ikke nødvendigvis er god økonomi at slukke en radiator helt. Særligt ikke hvis rummet så indirekte skal opvarmes af radiatorer i de øvrige rum. Tænd for alle radiatorer for at sikre en god varmefordeling i boligen.
Der vil ofte være et lille forbrug, selvom en radiator er slukket, uden det betyder, at der er fejl på målere eller installationer.
Hvorfor får min nabo flere penge tilbage end mig?
Det kan der være flere grunde til. Du har formentligt ikke det samme energiforbrug som din nabo. Det kan også være, at det acontobeløb du betaler er forskelligt fra det, din nabo betaler. Derfor får I ikke nødvendigvis det samme beløb tilbage.
3 FLYTTE/GENHUSNING
Skal jeg selv melde flytning til min leverandør af vand og varme?
Nej, det sker automatisk i forbindelse med din fraflytning.
Hvorfor skal jeg vente på mit vand-eller varmeregnskab, når jeg er flyttet, i stedet for at få en afregning med det samme?
Det er ikke muligt at få en straks-afregning i DAB, fordi en straks-afregning ikke kan blive 100 procent nøjagtig i forhold til den afregning, der udarbejdes efter regnskabsårets afslutning.
Mens en straks-afregning udarbejdes på baggrund af en måleraflæsning på flyttetidspunktet, udregnes det faktiske forbrug efter de enhedspriser, der var gældende ved sidste årsregnskab. De enhedspriser er som oftest reguleret med den aktuelle eller planlagte stigning i energipriserne, og dermed bliver afregningen korrekt.
OBS Det koster i omegnen af 1.600 kroner at få lavet en straks-afregning. De penge sparer du, når DAB udarbejder regnskabet for dig.
Hvorfor får jeg en regning for et helt år, når jeg først er flyttet ind pr. 1. juni?
Din acontobetaling er beregnet ud fra et årsforbrug, men du kommer aldrig til at betale for de måneder, hvor du ikke har boet i boligen.
Regnskabsperioden, som står på din regning, gælder fra den 1. januar til den 31. december det pågældende år. Cirka midt på siden, ude til højre, står den periode, du opkræves for (fra indflytningsdato til den 31. december).
Jeg er genhuset, hvorfor får jeg en efterregning, når jeg betaler xx kroner i aconto?
Mens du er genhuset i en midlertidig bolig, betaler du for forbrug af vand og varme i genhusningsboligen. Men fordi der først udarbejdes regnskab for vand og varme for din permanente bolig efter skæringsdato for forbrugsregnskabet, (når forbrugsregnskabsåret er overstået, og det er muligt at afregne efter modtagelse af forbrug fra forsyningsselskabet), vil vi først på det tidspunkt vide, om du har betalt for meget eller for lidt i aconto for varme eller vand i din permanente bolig. Det betyder, at du enten kan få en opkrævning eller penge retur for forbruget i din permanente bolig, mens du er genhuset og betaler for dit forbrug i genhusningsboligen.
4 MÅLERAFLÆSNING – FORDELING AF UDGIFTER
Jeg har ikke brugt så meget vand. Hvorfor modtager jeg alligevel en regning på størrelse med den, jeg plejer?
Hvis du mener, dit forbrug er opgjort forkert, skal du sende en klage til beboerklager@dabbolig.dk eller DAB, Beboerklager, Finsensvej 33, 2000 Frederiksberg. Husk, at vi skal modtage din klage skriftligt.
Hvem aflæser min måler?
Hvis dit forsyningsselskab er Ista eller Brunata, bliver din måler fjernaflæst. Ellers vil den typisk blive fysisk aflæst af din ejendomsmester eller af en medarbejder fra leverandøren. I nogle boligafdelinger er det beboerne selv, som aflæser deres måler.
Hvorfor betaler jeg for vand i varmeregnskabet?
Det gør du, fordi du bruger energi til opvarmning af det varme vand. Den energi (fjernvarme, olie, el, gas eller anden brændsel), der er brugt til at varme vandet op med, opkræves via varmeregnskabet. Selve mængden af det varme vand, altså i m3, afregnes ikke i varmeregnskabet. Det er alene den energi, det har krævet at varme vandet op fra cirka 10 grader til 55 grader, der fremgår af varmeregnskabet.
Kan jeg selv aflæse mine målere?
Ja, du har altid mulighed for selv at aflæse dine målere. Den årlige aflæsning foregår dog typisk ved, at din ejendomsmester eller en medarbejder fra leverandøren aflæser den fysisk. Hvis dit forsyningsselskab er Ista eller Brunata, bliver din måler fjernaflæst. I nogle boligafdelinger er det beboerne selv, som aflæser deres måler.
Hvorfor virker mine målere ikke? De er lige sat op.
Der kan være flere årsager til, at dine målere ikke virker. Mener du, at noget er galt, skal du kontakte ejendomskontoret, som kan bede leverandøren komme på et servicebesøg hos dig.
OBS Bestiller du selv et servicebesøg i stedet for at kontakte ejendomskontoret, er det dig selv, som hæfter for regningen.
Hvorfor er mit forbrug skønnet?
Der kan være flere årsager til, at dit forbrug er skønnet/estimeret. Hvis det for eksempel ikke har været muligt at aflæse din måler, enten fordi den er defekt, eller fordi du ikke har lukket måleraflæseren ind, vil dit forbrug blive estimeret ud fra foregående års forbrug, periode og antal graddage. (Graddage er et mål for, hvor koldt det har været og hvor meget energi der bruges til rumopvarmning).
Hvem bestemmer fordelingen af udgiften?
Et varmeregnskab opgøres ved fordeling af udgiften mellem beboerne – enten efter varmefordelingsmålere eller kvadratmeter (størrelsen på din bolig).
5 FORSTÅELSES-SPØRGSMÅL
Hvad betyder haneandele?
Hvis der ikke er monteret varmtvandsmålere i din bolig, beregnes forbruget af varmt vand ud fra antallet af haneandele efter følgende standard:
- Køkkenvask svarer til tre haneandele
- Håndvask svarer til en haneandel
- Bruser svarer til to haneandele
- Badekar svarer til tre haneandele
Derudover kan der tælles en haneandel pr. beboelsesrum (ikke køkken og bad) i boligen, hvilket betyder, at der i en trerums-bolig uden badekar vil være ni haneandele.
Hvad betyder afgifter?
Afgifterne på et forbrugsregnskab er de statsafgifter, som afregnes med staten, når forsyningen har udarbejdet afdelingens årsopgørelse.
Hvad betyder korrektion s. å. (sidste år)?
Hvis vi opdager en fejl i et regnskab, som allerede er sendt til dig, laver vi en korrektion, som medtages året efter. En korrektion kan også være, hvis hele regnskabet kaldes tilbage og laves om.
Hvor kan jeg finde m3 priser?
Hvis du ønsker at finde m3 priser, skal du gå til forsyningen (vandværkets) hjemmeside.
Hvad betyder EMO?
EMO står for Energi Mærke-Ordning. Energimærkningen synliggør bygningers energiforbrug og er en form for varedeklaration. Et energimærke udarbejdes af et certificeret energimærkningsfirma, hvor energikonsulenterne alle er uddannet og beskikket af Energistyrelsen.
Hvad er varmefordelingstal?
Alle boligafdelinger har en hovedmåler, der måler afdelingens samlede forbrug af varme. Forbruget fordeles mellem afdelingens boliger efter følgende princip:
- Varmt forbrugsvand. En del af det samlede varmeforbrug, ofte 30 procent, udgøres af varmt forbrugsvand/opvarmning af vandet. Hvis der er varmtvandsmålere fordeles forbruget efter måler.
- Radiatorvarme og fast andel. Resten af det samlede forbrug, ofte 70 procent, fordeles mellem den målte varme i radiatorerne og en fast andel. Typisk vil det være med 60 til 70 procent fordelt på varmemålerne og 30 til 40 procent fordelt på boligens areal.
Derudover indgår afdelingens eventuelle udgifter til energimærke-ordningen - EMO i varmeopgørelsen. EMO er lovgivningsbestemt og synliggør bygningens energiforbrug. Boligafdelingens udgift til EMO fordeles ligeligt mellem boligerne.
Den enkelte boligafdelings fordeling af varmeforbruget er fastlagt ved byggeriets opførelse, men kan være ændret sidenhen som følge af beslutninger om ændret varmefordeling i boligafdelingen. Det er boligafdelingens afdelingsbestyrelse, der tager stilling til en eventuel ændring i fordelingen.
Hvad er opvarmning af varmt vand?
Vandet skal varmes op. En andel af boligafdelingens totale varmeforbrug, ofte omkring 30 procent, går til opvarmning af vandet, og fordeles enten efter forbrug målt på antal m3 varmt vand brugt i boligen eller efter haneandele. I nogle rækkehuse sker opvarmningen af varmt vand i boligen, og energien til dette indgår i boligens samlede energiforbrug.
Er der monteret målere i boligen, der kan måle varmtvandsforbruget, fordeles udgiften efter det forbrug, målerne har registreret. Den del af varmeregningen har du selv indflydelse på, da det er dit forbrug af varmt vand, der registreres på varmevandsmålerne i din bolig.
Hvorfor er forbruget på varmeopgørelsen forskelligt fra måleraflæsningen?
Flere forskellige forhold kan gøre, at forbruget på varmeopgørelsen er forskelligt fra aflæsningen af målerne:
- Hvis der er udskiftet måler i løbet af året, lægges forbruget, som er målt på den gamle måler, sammen med tallet fra den nye måler. Det samlede målertal står på varmeopgørelsen.
- Hvis der i forbindelse med årsaflæsningen er konstateret en defekt måler, bliver forbruget for den defekte måler beregnet ud fra et estimeret forbrug baseret på tidligere års forbrug, periode og graddage. (Graddage er et mål for, hvor koldt det har været og hvor meget energi der bruges til rumopvarmning).
- Hvis du er flyttet ind i løbet af varmeregnskabsåret, er forbruget tilpasset flytteaflæsningen.
- Hvis du ikke har givet adgang til aflæsning af målerne, er forbruget beregnet efter et estimeret forbrug baseret på dit seneste års forbrug, periode og graddage.