Klagevejledning
Hvis du vil klage, skal det ske skriftligt. Udfyld formularen nederst på siden.
Hvis du oplever problemer med din nabo eller en anden i din bebyggelse, opfordrer vi dig til at tale om det med den pågældende beboer. Mange problemer kan løses let og smidigt ved at tale sammen. Måske er beboeren ikke klar over, at adfærden er generende for andre. Når I taler sammen, bør du være saglig og i en god og venlig tone tage udgangspunkt i, hvad adfærden betyder for dig og afklare, om det kan løses mellem jer. Prøv at lade være med at virke anklagende (start med ”JEG…” i stedet for ”DU…”) og hold dig til sagen!
Hvis dette ikke lykkes, og beboeren stadig er væsentligt generende for dig eller din husstand, har du mulighed for at klage over beboeren til DAB. Vi vil herefter ud fra de konkrete forhold og gener vurdere, om vi kan skrive til beboeren om ændring af adfærd.
Når du klager, må du huske at:
1. Klagen skal være skriftlig.
2. Klag kun over forhold, som du eller din husstand er blevet generet af.
3. Det skal fremgå, hvem og hvad der klages over, og hvor og hvornår det er foregået.
4. Klag over hændelser/episoder snarest efter det er sket.
5. De forhold, der klages over, skal være væsentlige overtrædelser af ordensreglementet eller lovgivningen.
6. Klag kun over noget, du kan stå ved. Du må være klar til at vidne i Beboerklagenævnet eller Boligretten, hvis sagen kommer så langt.
7. Selvom en sag indbringes for Beboerklagenævnet, Boligretten eller den beboer, der klages over, får opsagt sit lejemål, bør der klages, hvis generne fortsætter. Dette kan bidrage til at løfte sagens bevisbyrde endnu bedre.
En klage kan føre til:
Når DAB modtager en klage over en beboer, som kan påtales, vil vi normalt sende en henstilling til beboeren om at ophøre med overtrædelsen/den generende adfærd. I mange tilfælde er dette nok. Hvis der, inden for et givent tidsrum, fortsat kommer klager, kan der sendes en påmindelse, hvor vi advarer beboeren om, at nye klager kan medføre alvorlige retsskridt, for eksempel indbringelse for Beboerklagenævnet eller opsigelse af lejemålet.
Vær opmærksom på, at klagesager er forskellige og altid skal vurderes i forhold til de konkrete forhold. Vores muligheder for at påtale forholdene og foretage retsskridt vil derfor afhænge af den enkelte sag, holdt op imod lovgivningens muligheder, og hvad sagen handler om.
Hvis en klagesag er fremskreden nok, kan den indbringes for Beboerklagenævnet. Beboerklagenævnet kan:
• Vurdere, at der ikke skal gives en sanktion.
• Give en advarsel om at fornyet overtrædelse kan føre til mere indgribende retsfølger.
• Gøre lejemålet betinget. Det vil sige, at nye berettigede klager, inden for en tidsfrist, kan medføre en opsigelse af lejemålet.
I yderste fald kan mange eller meget alvorlige klager – ofte fra flere beboere – føre til:
• Opsigelse eller ophævelse af lejemål.
• Indbringelse af sag for Boligretten.
• Indbringelse af sag for Fogedretten.
Sådanne sager kan være meget langvarige og en stor belastning for alle implicerede parter.