”Vi ved godt, at nogle af beboerne er ekstra frustrerede lige nu”
Tekst: Johnny Gudmand. Illustration: Uwe Jahn
Det er sjældent, at man betaler sine regninger med et smil på læben, men som energipriserne er i øjeblikket, er der endnu mindre grund til at smile end tidligere.
I DAB’s afdeling for forbrugsregnskab oplever medarbejderne, at beboerne er frustrerede. I forvejen er forbrugsregnskab over vand, el og varme noget, der kan resultere i ubehagelige opkald til afdelingen, og i nogle tilfælde bliver medarbejderne mødt af skældsord. Lige nu er der ekstra tryk på.
- På grund af de høje energipriser får vi flere henvendelser fra beboerne. Vi oplever, at de er nervøse eller kede af det, fordi det rammer deres økonomi så hårdt. Vi ved godt, at nogle af beboerne er ekstra frustrerede lige nu, men nogle gange bliver det personligt, og et eller andet sted passer vi bare vores arbejde. Det ville være dejligt, hvis flere var opmærksomme på det, fortæller de.
Nogle er utilfredse med, at de ikke har fået deres årsopgørelse, da de forventede den, mens andre er utilfredse med selve det beløb, der fremgår af den.
- Beboerne skal ifølge lovgivningen have deres opgørelse i hånden senest fire måneder fra skæringsdato eller tre måneder fra vi har modtaget årsopgørelsen fra forsyningen, og de forskellige forsyninger leverer ikke samtidigt. Det er ikke sikkert, beboeren får opgørelsen i samme måned hvert år, fordi det afhænger af, hvornår DAB modtager den. Det er desuden vigtigt at fortælle, at vi som udlejer har en lovhjemlet pligt til at sikre, at beboerne hverken betaler for meget eller lidt i aconto, og derfor bliver beboernes acontobeløb reguleret, forklarer medarbejderne.
Du kan gøre det lettere
Hvis du skal i kontakt med en medarbejder i Forbrugsregnskab, er der to ting, du kan gøre for at hjælpe dem:
- Vi kunne godt ønske os, at beboerne ved enhver henvendelse har deres lejemålsnummer klar, lejemålsnummeret står på huslejeopkrævningen. Så kan vi bedre hjælpe dem, da det gør det nemmere at slå dem op. Vi kunne også godt tænke os, at de forstår, at vi gør vores bedste hver dag for at få årsopgørelserne ud så hurtigt som muligt, og at det er rarest at gå på arbejde og blive talt pænt til.