”Vi arbejder fokuseret med strategi og handlingsplaner”
Tekst og foto: Johnny Gudmand
Rødovre alm. Boligselskab vil være blandt landets fem mest attraktive boligselskaber. Den ambitiøse vision er nedfældet i selskabets seneste strategi, der blev vedtaget af bestyrelsen for tre år siden. En strategi, som ikke ligger og samler støv i en skuffe, men i stedet bliver opdateret løbende.
- Vi arbejder fokuseret med strategi og handlingsplaner. Medarbejderne i ejendomsfunktionen bliver inddraget i det arbejde, for det handler om deres hverdag, og vi skal ikke trække noget ned over hovedet på dem. Af samme årsag inddrager vi beboerdemokraterne i boligafdelingerne, fortæller Claus Ohlsson, formand for selskabet.
Effektiv drift
Den almene sektor er endnu en gang pålagt at effektivisere. Målet for DAB og de administrerede selskaber var 130 millioner kroner eller 8,2 procent, og det var også målet for RAB. I praksis sparede selskabet 16 millioner kroner, hvilket i runde tal er 7 millioner mere end målet på 9 millioner.
- En arbejdsgruppe i selskabet udarbejdede et oplæg, som vi præsenterede for medarbejderne. Vi gjorde meget ud af at præcisere, at det ikke drejede sig om fyringer, men om at gøre tingene smartere. Det var vigtigt for os, at medarbejderne fik ejerskab, og det har de virkelig fået. Vi bruger vores maskiner smartere nu og udnytter medarbejdernes kompetencer bedre, siger Claus Ohlsson.
Den opfattelse deler driftschef Jan Stadsbjerg, der har oplevet en stor velvilje hos medarbejderne:
- Medarbejdernes indstilling og mod til at spille med er en vigtig årsag til, at vi opnåede den store besparelse. For seks år siden skulle ”Effektiv drift”-begrebet forklares for medarbejderne, uden at de følte, at det, de tidligere havde bedrevet, var ineffektivt. I praksis fik de forklaret årsager og mål i opgaven. Specielt hvad vi ikke ville, blev forklaret. Effektiv drift var ikke et andet ord for en kommende nedskæring, men et ønske om at udleve mottoet ”work smarter not harder”
Retning og ledelse
I selskabsbestyrelsen er alle 12 boligafdelinger repræsenteret, og sådan har det været i en del år.
- Medlemmerne er ikke bare deres afdelings repræsentant, vi repræsenterer alle afdelinger. Det er et emne, vi har arbejdet meget med, for når alle kender deres rolle, træffer vi de rigtige beslutninger, forklarer Claus Ohlsson.
En del af de beslutninger drejer sig om effektiv drift og om at sikre en høj vedligeholdelsesstandard i alle boligafdelingerne.
- Vi har en gammel boligmasse og behov for renoveringer. Vi har gang i to helhedsplaner og en tredje på vej. Det gør, at vi hele tiden skal passe på huslejen, mens vi også vil være med på for eksempel nybyggeri for at sikre diversitet i vores boliger. Det er også en del af vores strategi, siger formanden
Svære beslutninger
At træffe svære beslutninger følger med, når en selskabsbestyrelse skal lede et boligselskab. I dag betjenes selskabets 12 afdelinger af fem ejendomskontorer, mod syv førhen. De to- og tremandsbetjente kontorer er nu blevet en del af de tre ejendomskontorer, som fungerer i en fællesdrift.
- Det har ikke været uden problemer, men efter et til halvandet års arbejde begyndte det at køre, fortæller Claus Ohlsson.
Boligselskabet er undervejs med to helhedsplaner og har en tredje i vente. Her er der også truffet svære beslutninger for at sikre gode, velholdte boliger.
- Vi har stoppet ventelisten i andre boligafdelinger, fordi de skal bruges til genhusning. Det er ikke populært. Du rammer for eksempel dem, der har stået i kø til et rækkehus på en intern liste. Det har været en anden svær men nødvendig beslutning, for at sikre at byggesagerne ikke bliver alt for dyre, for det går ud over beboernes husleje, siger Claus Ohlsson og tilføjer, at strategien gør, at selskabet har noget at pejle efter.
Strategiarbejdet og den seneste status på de forskellige områder blev drøftet i marts på det årlige formands-/ mestermøde. Her var de 12 afdelingsformænd, fem mestre, afdelingschefen, bestyrelseskonsulenten og driftschefen som altid inviteret.
- I 2015 nedsatte selskabet en gruppe, der arbejder med effektiv drift. Udvalget arbejder ud fra egne idéer og de anbefalinger, DAB kommer med. Hvert andet år holder Rødovre alm. Boligselskab en temadag for alle afdelingsbestyrelser og medarbejdere. Det skal styrke fællesskabet og sikre, at alle arbejder i samme retning.