”Tiden er løbet fra det gamle ejendomskontor”
Tekst: Johnny Gudmand Foto: Michael Judge og Johnny Gudmand
Et nyt ejendomskontor på omkring 95 kvadratmeter er ved at tage form ved beboerhuset og fællesvaskeriet i Lille Birkholm III i Herlev. Det kommer til at give kontoransatte og ejendomsfunktionærer langt bedre arbejdsforhold.
- Tidligere har vi haft kontor i det, du vel kan kalde for en semikælder. Tiden er løbet fra det gamle ejendomskontor, for branchen har udviklet sig. Jeg bruger omkring 80 procent af min tid på kontoret, og sådan var det ikke tidligere. For 25 år siden sad jeg ved et skrivebord ved siden af varmtvandsbeholderen, men det går ikke i dag, fortæller ejendomsmester Brian Toftegaard.
Gennem tiden er der kommet skærpede krav til for eksempel sikkerhed, indeklima og lysforhold, så den gamle løsning var ikke længere holdbar.
- Grundtanken var god, da kontoret blev etableret, men det er længe siden. Med det nye kontor får vi samlet de kontoransatte, det vil sige, mesterassistenten, sekretæren, funktionærerne og mig ét sted. Det er vigtigt for kommunikationen, at ingen bliver hægtet af. Vi får fælleskontor, toilet, teknikrum, en frokoststue og øget sikkerhed for de ansatte. Det bliver et ejendomskontor anno 2020, griner ejendomsmesteren.
Beboerne sagde ja
Boligafdelingen havde i 2018/2019 overskud i regnskabet, og afdelingsbestyrelsen indstillede til beboerne, at pengene skulle bruges på et nyt ejendomskontor. De omkring to millioner kroner bliver betalt tilbage til afdelingen over tre år, så der er selvfinansiering og ingen stigning i huslejen.
- Det er vigtigt for os at sikre, at medarbejderne har ordentlige arbejdsforhold, og dét er årsagen til, at vi var primus motor på projektet, som beboerne vedtog enstemmigt. Det er vigtigt, at medarbejderne trives, og så får vi derudover en bedre beboerbetjening på det nye kontor, der har plads til at tage den vigtige dialog, forklarer Michael Judge, kasserer i Lille Birkholm III og formand i Herlev alm. Boligselskab.
Nøgler på vej
Udgravningen til fundamentet begyndte i maj 2020, og fundamentet blev støbt i juni. I uge 42 blev taget lagt, og i oktober begyndte beklædningen af huset.
- Vi har nøgleoverdragelse 1. december og står så selv for at løse nogle opgaver indenfor. Vi skal for eksempel sætte køkken, lys og lamper op. Vi kan tage kontoret i brug i begyndelsen af 2021, forklarer Brian Toftegaard. Placeringen lige op mod fællesvaskeriet giver plads til en fælles gård for beboere og ejendomsfunktionærer og nem adgang til ejendomskontoret. Derved bliver kontoret også mere synligt end tidligere, og medarbejderne bliver mere tilgængelige. Kontoret bliver delvist forsynet med strøm via boligafdelingens solcelleanlæg.