Støt op om den gode tone på sociale medier
Tekst: Johnny Gudmand. Illustration: Uwe Jahn
Rigtig mange boligafdelinger har valgt at have afdelingssider på sociale medier såsom Facebook. Her deler beboerne billeder fra hverdagen, inviterer til sociale aktiviteter og debatterer de tiltag, der er i gang i området.
Der er desværre også tilfælde, hvor tonen er rigtig hård, og hvor både beboere og medarbejdere i ejendomsfunktionen oplever ubehagelige og grænseoverskridende kommentarer. Her kan du som beboerdemokrat være med til at gøre en forskel ved aktivt at støtte op om den gode tone på jeres afdelingsside. Det kan især være nødvendigt, når beboerne debatterer de svære ting i boligafdelingen. Du kan bidrage direkte til den gode tone ved at ”like” konstruktive opslag eller efterlade en positiv kommentar på opslag, der bidrager til livet i boligafdelingen.
- De sociale medier kan styrke fællesskabet og være en god kanal til kommunikation mellem beboerne, eller mellem ejendomsfunktion/afdelingsbestyrelse og beboerne. Vi har desværre medarbejdere i driften, der oplever en hård tone – og enkelte er blevet hængt ud. Vi håber, at du med din særlige rolle som beboerdemokrat vil være med til at passe på dem ved at støtte op om den gode tone, fortæller Anders Holmgren, kundedirektør i DAB.
Hvem har ansvaret?
Har din boligafdeling valgt at have en Facebookside, er det vigtigt, at afdelingsbestyrelsen afsætter tid til at sørge for, at den fungerer efter hensigten og gavner hverdagen i boligafdelingen i stedet for det modsatte. Siden skal have en aktiv administrator, og herudover kan det være en god idé at udpege et par andre ansvarlige, som kan skabe liv på siden og samtidig besvare spørgsmål.
Uanset om du er ansvarlig eller ej, så sig klart fra i en ordentlig tone, hvis du oplever noget voldsomt i en debat. Din kommentar kan måske være nok til at føre til selvindsigt hos den, der er gået over stregen – men vær ekstra opmærksom på, hvordan du selv får formuleret opfordringen til en god tone.
- Vi misforstår nemmere hinanden på skrift, fordi vi ikke kan se hinandens ansigt og kropssprog. Hvis tonen er hård, kan boligafdelingen risikere, at nogle af beboerne ikke tør dele deres betragtninger, og at færre får lyst til at engagere sig i debatten på afdelingssiden – eller endnu vigtigere: på afdelingsmødet, siger Anders Holmgren.
- DAB opfordrer til, at afdelingsbestyrelsen udtænker en plan for, hvordan de ansvarlige for siden møder kritik, en for hård tone eller deling af upassende indhold.
- Det kan være en idé, hvis beboerdemokrater nedfælder ”en husorden” for brugen af Facebook, så alle ved, hvilke spilleregler de skal følge. Præcis ligesom det gælder andre dele af livet i boligafdelingen.
- Løber debatten helt af sporet, kan du tage fat i sidens administrator for at få slettet indhold. At slette opslag bør være sidste udvej, da det er et indgreb i den frie dialog, siden kan bidrage til.