Samdrift skal højne beboerservice
Tekst og foto: Julie Grothen
Ejendomsfunktionærer og bestyrelsesmedlemmer i Taastrup alm. Boligselskab var samlet fredag den 1. oktober for at indvie selskabets driftscenter, der ligger i den største afdeling, Nørreby.
TaB har ventet med at fejre den nye samdrift indtil denne eftermiddag, hvor corona-restriktionerne er fortid. En pølsevogn står klar på parkeringspladsen, og selskabet byder på øl og vand indenfor.
Driftscentret er anker for ejendomsfunktionen for 11 af selskabets 13 boligafdelinger og er et synligt resultat af selskabets arbejde med effektiv drift.
- Vores slogan har hele tiden været: Mere service for de samme penge, forklarer formand for TaB Jesper Therkildsen.
TaB har blandt andet ansat en kontorassistent i driftscenteret, så der kunne skrues op for telefontid og service.
- Gennem mange år har der været en halv time om dagen, hvor beboerne kunne ringe til ejendomskontoret, og det synes jeg jo personligt ikke er nok. Det skal være muligt at komme i kontakt med ejendomskontoret. Det har været en af øvelserne, og nu kan beboerne ringe hele dagen, forklarer Jesper Therkildsen
Ny fælles kultur
Siden februar 2021 har Lars Doberck været ansat som ejendomsleder i driftscenteret.
- Aftaler, opgavefordeling og kontakt til håndværkere skal vi have helt på plads, men her er en positiv tilgang til at få skabt et hold. Det handler om at prøve at skabe en ny fælles kultur i samarbejde med beboere, medarbejdere og bestyrelser, fortæller Lars Doberck.
Han får opbakning af driftschef i DAB Mogens West Andersen.
- Jeg har været med ved etableringen af flere samdrifter før denne. Nogle gange er der en modningsproces. Der kan være nogle bump på vejen, men allerede nu kan vi mærke en forbedret service, forklarer Mogens West Andersen.
Ugentlige møder
For at få alle kabaler til at gå op og sikre, at både medarbejdere, selskabsbestyrelse og DAB er på linje, har der i de første måneder, siden driftscenteret blev etableret i februar, været ugentlige møder mellem ejendomsleder, driftschef, bestyrelseskonsulent og formandskab. Nu mødes de hver 14. dag. Derudover har selskabsformand Jesper Therkildsen og næstformand Palle Andersen haft et tæt formandskab.
- Det væsentlige er, at vi tør tage fat og har en enig bestyrelse. Vi har kunnet melde ud til medarbejderne fra starten, at det ikke er et spørgsmål om at spare nogen væk, men om at omfordele ressourcerne, forklarer Palle Andersen.
Driftschefen peger også på, at medarbejderne bedre kan få brugt de kompetencer, de har hver især.
- Fordi vi har nogle specialister, bliver nogle opgaver løftet på en anden måde end tidligere. Det er jo svært at være generalist og kunne alle ting på én gang, siger Mogens West Andersen.
Meget forskellige afdelinger
De 11 boligafdelinger er langt fra ens eller har samme behov. De ældste ejendomme er fra 1940’erne, og de nyeste fra 1990’erne. Boligafdelingerne har hver især fra ni til næsten 400 boliger.
- Vi skal finde en ny fælles måde at arbejde på. Vi skal sørge for en ensartethed og få ting til at passe sammen på tværs af forskellige huslejer, budgetter og normer, forklarer Lars Doberck.
- Vi har forskellig vedligeholdelsesstandard i de forskellige afdelinger. Det er fair nok, og det kan vi sagtens håndtere, lyder det fra driftschef Mogens West Andersen.
Kontakt mellem bestyrelser
Det er ikke kun ejendomsfunktionærerne, der er i gang med at skabe et nyt fællesskab. Også i afdelingsbestyrelserne og i selskabet giver samdriften nye muligheder. Det fortæller afdelingsformand for Poppelhaven I, II og III Flemming P. Larsen:
- Vi har ikke talt meget sammen før. Det vil absolut være en fordel, at vi også får mere kontakt på tværs af afdelingsbestyrelserne. For ellers er det jo kun selskabsbestyrelsen, der mødes på tværs. Det er godt at gøre noget for kommunikationen på det mere praktiske niveau ude i nærdemokratiet og på tværs af boligafdelingerne i TaB, siger Flemming P. Larsen.