Murergården låner beboerlokale ud til institution under corona-krisen
Tekst: Johnny Gudmand. Foto: Julie Grothen
Da Danmark åbnede op, og børnene igen vendte tilbage til daginstitutioner og skoler, var det til en ændret hverdag. Institutioner og skoler skal på grund af COVID-19 leve op til krav om rengøring og afstand. Det har givet pladsmangel rigtig mange steder, og i Københavns Kommune har der været udfordringer med at finde plads til børnene. Derfor valgte Murergården, Hovedstadens almennyttige Boligselskab II, at tilbyde en integreret daginstitution i midten af boligafdelingen at låne beboernes festlokale.
- Vi kontaktede lederen af institutionen Murergården, Bodil Møller-Hansen, for at spørge, om hun kunne bruge nogle ekstra kvadratmeter. Vores festlokale ligger lige over for institution, og institutionen ville meget gerne gøre brug af det, fortæller Christian Jensen, formand for boligafdelingen.
Hjælper med glæde
Aftalen lyder, at daginstitutionen kan bruge lokalet i dagtimerne fra den 11. maj og frem. Det vil sige, at beboerne kan benytte det som hidtil. Institutionen sørger for, at lokalet bliver renholdt og er klar til, at beboerne kan overtage det efter lukketid.
- Vores beboere bruger det typisk i weekenden, så det kan sagtens lade sig gøre. Skulle der være brug for det en hverdagsaften, er lokalet også klar. Vi har udarbejdet en aftale per mail, og der er ikke det store administrative arbejde knyttet til det. Det har været vigtigt for os, at der ikke sker en forringelse for beboerne, der jo betaler til lokalet som del af huslejen. Men når vi nu kan hjælpe institutionen med at få hverdagen til at fungere i en helt særlig situation, så gør vi det med glæde, forklarer Christian Jensen.
Fordi institutionen ligger midt i afdelingen, er der i forvejen et godt samarbejde. Børnene i boligafdelingen bruger blandt andet institutionens legeplads.
- Vi arbejder allerede sammen, og det her sker i forlængelse af det samarbejde. Jeg vil gerne opfordre andre afdelinger til at hjælpe, for det kræver ikke meget, mener Christian Jensen.
God dialog
I Murergården holder 13 opgangsrepræsentanter øje med, at beboerne har det godt, og de samarbejder tæt med afdelingsbestyrelsen og ejendomskontoret. Systemet med opgangsrepræsentanter er især nyttigt i en ekstrem til situation som den, vi oplever i øjeblikket.
- Vi plejer at mødes fire gange om året og tale sammen, men det kan vi ikke lige nu. Derfor sendte vi et brev ud til dem og spurgte, hvordan det går i opgangene, samtidig med at vi opfordrede til at holde ekstra øje med naboerne, der kan have brug for hjælp. Det er med til at sikre en god dialog i en svær tid. Opgangsrepræsentanternes input er altid relevante, og de fortæller, at det går fint. Med repræsentanterne har vi en god kommunikationskanal ud til beboerne, og situationen lige i øjeblikket viser værdien af det system. Repræsentanterne er en kæmpe ressource, siger Christian Jensen.
Efter dialog med opgangsrepræsentanterne har boligafdelingen øget rengøringen af opgangene for at hindre smittespredning.