Lollands elbil er ude at køre hver dag
Tekst: Julie Grothen. Foto: Bende Ehlers
Når ejendomsfunktionærerne i Lolland alm. Boligselskab skal ud at køre, sker det ofte i selskabets nye elbil. - Vi er rigtig glade for den. Den passer perfekt hernede, fordi vi ikke har de store afstande. Vi kan køre i den en hel dag med trailer og på genbrugspladsen, og den kan sagtens holde strøm, fortæller ejendomsmester Bende Ehlers.
Hun vurderer, at bilen kan køre 180 kilometer, før den skal lades op. Elbil afløser traktor Bilen holder normalt i afdeling Margrethehusene i Maribo, hvor den har en stationær oplader. Der er opsat en bimåler, så forbruget bliver afregnet og fordelt på alle afdelinger. Når der er brug for bilen i Rødby, kan den også oplade der.
- De har det, vi kalder et mormorkabel, og så tager det 15-16 timer. Så kan de have den i flere dage og stadig holde strøm, fortæller Bende Ehlers. Elbilen kører mest i Maribo, hvor afdelingerne er fordelt på mange forskellige huse.
- Før skulle traktoren frem, hvis jeg var kørt med ejendomskontorets bil. Nu er det bare af sted i elbilen. Vi har mange materialer liggende i bilen, så vi sparer meget tid. Det gør det også nemt, når vi skal arbejde sammen to og to.
Miljøvenlig uden en lyd
Det var driftschef Thomas Hegelund Lykke, som foreslog at kigge på en elbil, da der var behov for en ekstra bil.
- Jeg var skeptisk i begyndelsen. Man skal vænne sig til, at den ikke siger en lyd. Men den er lynhurtig, og det er sjovt at køre den. Nu kunne jeg godt finde på at købe en elbil selv, siger Bende Ehlers, der ser flere fordele.
- Den er jo miljøvenlig og skal ikke til service og have skiftet olie. Den skal have skiftet nogle filtre, men det er hvert andet år. Den er selvfølgelig dyrere i indkøb, end hvis du købte dig en almindelig kassevogn på gule plader, men på sigt tjener det sig hjem – om ikke andet så tidsmæssigt, siger Bende Ehlers.