Ladestandere i Sibeliusparken
Tekst og foto: Julie Grothen
Hvordan er projektet opstået?
Afdelingsbestyrelsen har fået flere forespørgsler fra beboere om muligheden for at lade el- eller hybridbiler op i boligafdelingen.
- Fire-fem beboere om året har spurgt, og det har formentlig haft betydning for, hvilken bil de skulle købe. Hver gang vi har sagt nej, har de formentlig købt en fossil bil. Vi kan ikke sidde det overhørig, fortæller afdelingsformand Karsten Ellekær.
Hvad er behovet?
Afdelingsbestyrelsen har taget udgangspunkt i myndighedskravet om, at der i 2030 skal være 750.000 elbiler i Danmark, hvilket svarer til 25 procent af bilparken. I Sibeliusparken er der pt. parkeringspladser til 195 biler. Det vil med den politiske målsætning betyde, at der skal være plads til 50 elbiler i boligafdelingen på sigt. Da hver ladestander kan servicere tre-fire biler i døgnet, giver det 16 ladestandere.
- Vi vil gerne være på forkant. Men vi har ikke penge til at gøre det hele på én gang. Vi har drøftet, hvordan vi kunne gøre det, og vi er kommet frem til, at vi etablerer nogle operationelle ladestandere fra starten, men at vi forbereder med flere klargjorte ladestandere, fortæller Karsten Ellekær
Sibeliusparken etablerer 16 ladestandere, hvoraf de fem er operationelle fra starten. De 11 resterende ladestandere vil stå klar, og der er trukket kabler. Det er kun selve ladeboksen, der skal sættes ind.
- Vi har kun grundlaget fra regeringen. Det er de tal, vi har at gå ud fra. Derfor har vi gjort det på den måde, at vi kan udbygge. Der er ingen grund til at beslaglægge parkeringspladser, der ikke skal bruges til at lade i den første periode, hvis vi kan bruge dem til parkering, fortæller Karsten Ellekær.
Hvem har været involveret?
DAB’s energichef, Lars Gissel, deltog med et oplæg om ladepladser på et seminar i selskabsbestyrelsen i Rødovre alm. Boligselskab. Det gav inspiration til bestyrelsens analyse af behov og afsøgning af markedet.
- Det, Lars Gissel sagde, gav inspiration, og der var flere ting, han anbefalede, at vi tog højde for, som har kunnet lade sig gøre, fortæller Karsten Ellekær.
Afdelingsformanden tog kontakt til flere leverandører for at få tilbud på opgaven.
Hvordan traf I beslutning om valg af leverandør?
Afdelingsbestyrelsen stillede det krav, at ladestanderne skulle forberedes så meget som muligt fra starten, så kapaciteten nemt kan udvides. Et andet krav til leverandøren har været, at boligafdelingen ikke har det administrative arbejde, men at afregningen af el sker direkte mellem bruger og leverandør. Det har også været vigtigt, at leverandøren har det økonomiske bagland i orden. Anlægget er ejet af boligafdelingen, og der er ingen binding på leverandøraftalen.
- Anlægget er vores. Det vil sige, at hvis vi vil skifte leverandør, kan vi sige det op fra dag til dag uden nogen bindinger, fortæller Karsten Ellekær.
Der er desuden etableret et tomrør, så boligafdelingen kan imødekomme det, hvis en eller flere beboere har abonnement hos en anden leverandør.
- Vi fik et råd fra Lars Gissel om, at det er en god idé, for vi kan risikere, at der kommer en beboer, som har købt en bil, der er bundet til et abonnement for flere år, fortæller Karsten Ellekær.
Hvordan har I truffet beslutning om placering?
Sibeliusparken har parkeringspladser flere forskellige steder i bebyggelsens periferi. På de fire største steder bliver der etableret ladepladser.
- Vi har overvejet, om det skulle lægges samlet, men vi har valgt fire forskellige lokationer, for vi tror ikke, beboerne ønsker at gå langt for at lade, fortæller Karsten Ellekær.
Ladestanderne placeres så tæt som muligt på elforsyningsskabe (”gravsten”) for at minimere udgifter til gravearbejdet, som er en helt væsentlig udgift. I den indledende fase kortlagde afdelingsbestyrelsen, hvor gravstenene står, for det er forsyningspunktet. Jo længere væk fra ladepladserne, jo dyrere.
- Vi har kigget på den eksisterende logistik i boligafdelingen, kombineret med den logistik vi gerne vil fremadrettet. Hvis man havde haft parkering op ad husmure med strømforsyning, kunne man bare have sat dem op der. Man skal vurdere, hvilke forhold der er og overveje scenarier og mulige alternative forsyningskilder, fortæller Karsten Ellekær.
Sibeliusparken undersøgte også muligheden for at hente strøm fra boligafdelingens to varmecentraler og dermed undgå tilslutningsafgift til elforsyningsskabet.
- Der var faktisk overskudskapacitet i begge vores varmecentraler. Den ene er placeret sådan, at gravearbejdet ville overstige besparelsen, men den anden har vi valgt at trække strøm fra, og dermed sparer vi 35.000 i tilslutningsafgift, fortæller Karsten Ellekær.
Hvordan finansierer I projektet?
Sibeliusparken skal bruge 500.000 kroner på etableringen af ladestandere, som lånes af egne midler, gennem en reduktion i henlæggelserne, med en tilbagebetalingstid på 10 år. Det svarer til en huslejestigning på 0,24 procent for beboerne.
- Huslejeforhøjelsen bruges til at reetablere henlæggelserne, fortæller Karsten Ellekær.
Hvordan er beboerne blevet involveret?
Da afdelingsbestyrelsen havde analyseret behovet i afdelingen, sparret med Energi i DAB og undersøgt leverandørmuligheder, blev der formuleret et forslag til afdelingsmødet. Forslaget blev enstemmigt vedtaget.
Herefter blev kontrakten med leverandøren gjort klar og underskrevet. Se forslaget på afdelingsmødet her:
"Beboermødet bemyndiger afdelingsbestyrelsen til at arbejde videre med fremtidssikring af afdelingens elforsyningsanlæg og etablering af et antal ladestandere på afdelingens parkeringspladser. Afdelingen bemyndiges til at optage lån af Afdelingens egne opsparede midler på kr. 500.000, - og med en tilbagebetaling over 10 år, svarende til 50.000 kr. om året og en huslejestigning på 0,24%. Forslaget får ingen indflydelse på huslejen 2021-22, men betyder alene en reduktion af afdelingens henlæggelser."
Det er blevet aftalt, at leverandøren står for at producere informationsmateriale til beboerne, når ladepladserne bliver etableret.
- Når vi er længere i processen, vil vi gøre en masse for at informere beboerne om, hvordan det kommer til at fungere i praksis, det ved de jo ikke endnu. Det, de har sagt ja til, er selve projektet med at etablere det og økonomien bag, fortæller Karsten Ellekær.
Er det fælles eller personlige ladeplads?
I Sibeliusparken bliver ladepladserne fælles og med en kapacitet på tre-fire biler i døgnet. Boligafdelingen samarbejder i forvejen med et parkeringsselskab, som har erfaring med at administrere tidsbegrænset parkering. Ved ladestanderne vil der komme tidsbegrænset parkering med beboerlicens, så beboerne skal huske at stille p-skiven, når de lader bilen op.
- Det er kun for beboerne. Lovgivningen gør, at vi ikke kan sælge strømmen. Ellers kunne vi bare åbne for strømmen og sælge den, ligesom private gør og på den måde styrke afdelingens økonomi, fortæller Karsten Ellekær.
Hvordan betaler brugerne for el?
Beboerne skal downloade en app fra leverandøren og betale et engangsbeløb. Prisen for at lade op er elprisen fratrukket refusion til elbiler og tillagt et administrationsgebyr fra leverandøren.
- Den aktuelle elpris med refusion kommer under 1,20 kr./kWh., og dertil kommer så 37 ører i administration, så vi kommer op omkring 1,50 kr./kWh. Vi synes, økonomien for brugerne ser rigtig god ud, fortæller Karsten Ellekær.
Hvad har været svært i processen?
- Det svære er at gøre tingene rigtigt og at navigere på et marked, som vi ikke har erfaring med. Vi har lænet os op ad den information, vi har fået fra Energi i DAB, og der skal nok komme forhindringer undervejs, men det her er den måde, vi agter at gøre det på, fortæller Karsten Ellekær.
Hvor lang tid har processen taget?
I Sibeliusparken har afdelingsbestyrelsen de seneste år fået henvendelser fra beboere om muligheden for at oplade elbiler i boligafdelingen. På et seminar for selskabsbestyrelsen i Rødovre alm. Boligselskab i sensommeren 2020 blev emnet taget op med et oplæg fra Lars Gissel, Energi i DAB. Herefter brugte afdelingsformanden nogle måneder på at undersøge behovet og afsøge markedet, så bestyrelsen på afdelingsmødet i maj 2021 kunne stille forslag til beboerne.
Umiddelbart efter blev kontrakter indgået, og det er forventningen, at de 16 ladepladser – heraf fem operationelle – er klar omkring efterårsferien 2021.
- Beboerne har givet os ros for at være forud for udviklingen. Jeg er utrolig glad for det på beboernes og afdelingens vegne. Det er gået hurtigt, fra vi fik hul på bylden. For et halvt år siden var der ikke noget klar, kun de tanker, jeg havde gjort mig. Vi kan kun være glade for det, og jeg er også glad for, at det har afsmittende virkning på andre afdelinger her i Rødovre, fortæller Karsten Ellekær.
Vil du høre mere om elladestanderne i Sibeliusparken, så kan du kontakte afdelingsformand Karsten Ellekær på mail: k_ellekaer@msn.com