Ladestandere i Engen
Tekst og foto: Julie Grothen
Hvordan er projektet opstået?
En beboer tog emnet op på afdelingsmødet i 2020, og afdelingsbestyrelsen satte sig for at undersøge mulighederne for ladestandere og udarbejde et notat ud fra blandt andet materiale fra DAB.
- Jeg tror, det er vigtigt, at vi kan tilbyde det. Ligesom vi har vaskeri, selskabslokale, og legeplads. Rødovre alm. Boligselskab har en grøn profil, og jeg taler vidt og bredt om elbiler, når jeg kommer ud i afdelingerne. Det kan måske inspirere andre, fortæller afdelingsformand Claus Ohlsson, der også er formand for boligselskabet.
Hvad er behovet?
En enkelt beboer i boligafdelingen har en hybridbil, mens flere andre beboere overvejer, om de skal købe el- eller hybridbil frem for benzin.
- I begyndelsen skulle vi i afdelingsbestyrelsen beslutte, om vi ville vente, til vi vidste mere. Men vil du være visionær, eller vil du være sikker? Nu er vi med i udviklingen og kan gøre det for en billig penge. Der er mange ældre beboere, og nogle der ikke har bil, men folk herude kan godt se idéen med den slags initiativer, siger Claus Ohlsson.
Engen etablerer to ladestandere med plads til i alt fire ladebokse, hvoraf én er operationel fra starten. De tre resterende står klar med kablerne trukket, så der blot skal indsættes ladebokse, for at de er funktionsdygtige.
Hvem har været involveret?
Afdelingsbestyrelsen drøftede muligheder og behov. Afdelingsformanden udarbejdede et notat blandt andet på baggrund af det skriftlige materiale fra DAB og inspiration fra webinaret, som blev afholdt af energichef i DAB Lars Gissel. Samtidig var en anden boligafdeling i Rødovre alm. Boligselskab, Sibeliusparken, langt med at undersøge markedet.
- Karsten Ellekær (afdelingsformand i Sibeliusparken) havde et møde med en leverandør og spurgte, om jeg havde lyst til at komme med, siger Claus Ohlsson.
Hvordan traf I beslutning om valg af leverandør?
Det var vigtigt for afdelingsbestyrelsen at eje installationerne, inklusiv trækrør og kabelføring, så afdelingen frit kan vælge leverandør uden at være bundet af kontrakter.
- Hvis vi fortryder på et tidspunkt, kan vi til enhver tid skifte leverandør og sætte ny boks i, så har vi tilslutning, ledning og standerne. Så er det bare en ny boks, siger Claus Ohlsson.
Afdelingsbestyrelsen har lagt vægt på, at anlægget kan udvides hurtigt og billigt. Desuden har det været vigtigt, at det er leverandøren, som står for det administrative.
- Jeg vil ikke pålægge ejendomskontoret en ekstra tidskrævende opgave med at administrere registrering og opkrævning og så videre. Det skal bare køre, siger Claus Ohlsson.
Boligafdelingen har desuden et serviceabonnement, så der ikke skal bruges tid eller penge på reparation af anlægget.
Hvordan har I truffet beslutning om placeringen?
I Engen er parkeringspladserne spredt over seks placeringer. Boligafdelingen ligger på begge sider af en stor vej, og parkeringspladserne er fordelt med fire på den ene side og to på den anden side.
- Det ville blive meget dyrt, hvis vi skulle have seks lokationer med hver sine ladestandere. Vi starter med ét sted i bebyggelsen, hvor det er nemt med tilgang til el. Vi kunne også have valgt nogle af de andre pladser, men den placering er lige langt fra alle hjørner af boligafdelingen. Du skal gå to minutter. Så kan vi altid udvide, siger Claus Ohlsson.
Parkeringspladsen er placeret få meter fra elforsyningsskabet (”gravsten”), hvilket minimerer udgiften til gravearbejde.
Hvordan finansierer I projektet?
Det kommer til at koste cirka 100.000 kroner til ladestandere, -boks, gravearbejde og tilslutning , og udgiften svarer til en huslejestigning på 0,7 procent.
Investeringen bliver bogført på konto 115 (almindelig vedligeholdelse) og vil derfor ikke medføre huslejestigninger. Hvis boligafdelingen ender med et underskud, bliver beløbet dækket af afdelingens resultatkonto, der pt. er på godt 500.000 kroner .
Hvordan er beboerne blevet involveret?
Efter tidligere forespørgsel fra beboere, blev der formuleret et notat om muligheder for ladestandere i boligafdelingen. Afdelingsbestyrelse stillede forslaget om etablering af ladestandere på afdelingsmødet på baggrund af notatet. Forslaget blev vedtaget, og afdelingsbestyrelsen blev på afdelingsmødet bemyndiget til at kunne udvide med tilslutning af de tre øvrige ladebokse, hvis der viser sig behov.
- Vi fremlagde det på afdelingsmødet, og der var en positiv tilgang. Flere sagde, at de gerne ville give bestyrelsen råderum til at udvide ved at tilslutte de tre bokse mere hvis nødvendigt for 10.000 pr styk. Det blev vedtaget, og nu er vi kørende, siger Claus Ohlsson.
Er det fælles eller personlige ladepladser?
Ladepladserne er fælles.
Hvordan betaler brugerne for el?
Leverandøren har en app, så de beboere, der vil, kan tilslutte sig. Det er firmaet, der står for hele opkrævningen og afregner strøm med boligafdelingen bagudrettet.
- Det er en god måde at gøre det på, hvor vi ikke skal bruge en masse tid og energi, mens det stadig er en billig pris for brugeren, siger Claus Ohlsson.
Ladepladserne vil være tilgængelige i tidsintervaller, som administreres af boligafdelingens parkeringsselskab. Brugerne skal blot have en beboerlicens og huske at sætte p-skiven. Hvis en beboer har gæster, kan de også tilmelde sig via beboerlicensen.
Hvad har været svært i processen?
- Det er et kæmpe marked, og der er mange udbydere. Det sværeste har været at lave notatet til beboerne. Der var sendt fint materiale ud fra DAB, men det var meget omfattende og svært at gøre enkelt, så folk fik informationer og facts, siger Claus Ohlsson.
Hvor lang tid har processen taget?
Afdelingsbestyrelsen lovede på afdelingsmødet i september 2020 at arbejde videre med et notat om ladepladser. På afdelingsmødet i juni 2021 blev bestyrelsens forslag om etablering af ladepladser vedtaget. Herefter er kontrakten med leverandøren gjort klar og underskrevet, og ladepladserne bliver efter planen etableret i løbet af efteråret 2021.
Vil du høre mere om elladestandere i Engen, så kan du kontakte afdelingsformand Claus Ohlsson, cohlsson@gmail.com