Kundedirektøren vil gøre visioner til virkelighed
Tekst: Julie Grothen. Foto: Johnny Gudmand
- Boligselskaberne og DAB har et rigtig godt fundament. Når vi har et åbent, ærligt og nært samarbejde, hvor vi lytter til hinanden og sammen skaber handling, kan vi gøre visioner til virkelighed.
Ordene kommer med eftertryk fra kundedirektør i DAB Anders Holmgren. Den 42-årige direktør har været i DAB i mere end 13 år, han har haft forskellige stillinger og været omkring næsten alle administrationsafdelinger. Siden foråret 2020, hvor direktionen blev udvidet, har han været kundedirektør.
- Jeg kender DAB rigtig godt. Det gør det nok lettere at se sammenhænge, og hvilke muligheder vi har at arbejde med, og jeg har gjort mig en del erfaringer med, hvilke ringe, der spreder sig i vandet, når vi træffer beslutninger, siger Anders Holmgren.
Kundedirektørens rolle
Men hvad er kundedirektørens rolle og opgave, og hvad er det, boligselskaberne kan bruge Anders Holmgren til?
- Jeg har det overordnede ansvar for at sikre, at vi håndterer administrationen af boligselskaberne på bedst mulig vis. Jeg har fokus på helheden, og for mig er det helt afgørende at arbejde med de nære relationer og være synlig, både i freds- og krigstid. Du kan sige, jeg er brobygger mellem DAB og boligselskaberne, forklarer Anders Holmgren.
Han er både opmærksom på, hvilke ønsker og visioner selskaberne har, og på, hvordan DAB bedst leverer det, der er behov for.
- De seneste måneder har det betydet at sætte det rigtige hold. Vi har ansat to nye afdelingschefer, og der har været et stort ryk af medarbejdere, der er gået på barsel. Det er glædelige omstændigheder, som har gjort, at vi har skullet finde de rigtige personer til de forskellige teams, for vi skal sikre at, vi giver boligselskaberne de mest optimale rammer og de bedste medarbejdere, forklarer Anders Holmgren.
Værdi i nærhed
På grund af corona har det seneste år også budt på nye arbejdsformer og andre opgaver, end nogen kunne forudse eller planlægge. Anders Holmgren ser frem til, at fokus i højere grad kommer til at være på selskabernes visioner og det relationelle samarbejde med bestyrelserne, end på de mange, mere akutte opgaver, der er opstået på grund af corona.
- Værdien i samarbejdet med vores kunder ligger i relationen og nærheden. Det behøver ikke at være til bestyrelsesmøder, vi ses. Det kan også være ved kaffemøder, hvor vi mødes og drøfter, hvad der er vigtigt lige nu for boligselskaberne, siger Anders Holmgren.
Det er kundedirektørens ambition at have besøgt samtlige selskaber på den ene eller anden måde inden udgangen af 2022.
- Jeg skal ud at møde alle. Jeg vil gerne have en ærlig og nysgerrig dialog, hvor vi kan sige tingene, som de er. Jeg vil gerne lytte til de visioner og behov, som bestyrelserne har, og så kan jeg forhåbentlig byde ind med erfaringer og sætte inspiration fra andre selskaber i spil, forklarer Anders Holmgren.
Fælles løsninger på udfordringer
Det er vigtigt for kundedirektøren, at boligselskaberne oplever at få den opgaveløsning, der lever op til forventningen.
- Ydelseskataloget ligger på hjemmesiden, så alle kan se, om de får det, de har betalt for. Hvis en selskabsbestyrelse ikke er tilfreds, så skal vi have en snak. Vi vil gerne have dialogen, for på den måde bliver vi hele tiden klogere og skarpere på, hvad vi leverer. Det er vigtigt, at vi er lydhøre, forklarer Anders Holmgren.
Fordi DAB er administrationsselskab for 50 boligselskaber, giver det også gode muligheder for at finde fælles løsninger på nogle af de udfordringer, selskaberne står over for.
- Når noget giver udfordringer flere steder, så bliver vi nødt til at løfte det op og løse det centralt – i stedet for at alle finder på deres egne løsninger. Det skifter hele tiden, hvad der er vigtigt. Lige nu fylder effektiviseringsaftalen, bæredygtighed og etablering af ladestandere rigtig meget. Det bliver vi nødt til at adressere og håndtere, men om to år er det noget andet, der er vigtigt. Det afgørende er, at vi hjælper selskaberne med at gøre vision til virkelighed, siger Anders Holmgren.