Helhedsplaner kræver fuldt fokus
Tekst: Julie Grothen
Nye tage, vinduer og facader, udskiftning af rør og faldstammer, ændring af boligtyper og omdannede udearealer. Det er nogle af de forbedringer af deres boligområde, som rigtig mange beboere kan se frem til, når boligafdelingerne gennemgår helhedsplaner eller andre store renoveringer. Og der er mange undervejs. Faktisk har 19 boligselskaber de kommende år 42 helhedsplaner på tegnebrættet.
- Når vi ser på den bygningsmasse, der er i de DAB-administrerede boligselskaber, så har den mange steder en alder, hvor den løbende vedligeholdelse af bygningerne ikke længere er tilstrækkelig. Men det er nødvendigt med udskiftning af vitale bygningsdele. Det er derfor helt naturligt, at vi over de kommende år ser mange store renoveringer og helhedsplaner, siger kundedirektør Anders Holmgren.
Strategisk prioritering
Udsigten til de mange helhedsplaner fylder for de enkelte boligselskaber, og de fylder også for DAB som virksomhed. For processen i en helhedsplan er kompleks og involverer mange parter.
- Vi arbejder hele tiden på at blive bedre til at understøtte beboerdemokratiet i den opgave, det er at beslutte og gennemføre en helhedsplan, så det sker på den mest hensigtsmæssige måde både for boligselskab, ejendomsdrift og beboere. Nu har vi mange helhedsplaner i sigte, og derfor er det også et emne, som bliver drøftet i DAB’s bestyrelse, fortæller Anders Holmgren.
DAB og flere af boligselskaberne har draget mange erfaringer ud fra afsluttede og igangværende renoveringer, som er nyttig viden i forhold til de kommende helhedsplaner.
- Noget af det, vi kan sige med sikkerhed, er, at når et selskab går i gang med en eller flere helhedsplaner, så kræver det fokus og tid. Derfor er det så vigtigt at lave en strategisk prioritering af indsatsen, og der vil være andre ting, man ikke som selskab kan prioritere i samme periode, siger Anders Holmgren.
DAB anbefaler en beboerkoordinator
En vigtig læring er, at helhedsplaner giver medarbejderne på ejendomskontoret flere opgaver, også selvom mange beboere måske er genhuset.
- Der bliver mere at lave for driften, og DAB anbefaler helt klart, at selskabet opnormerer i driften med en beboerkoordinator i den periode, hvor en helhedsplan er i gang, siger Anders Holmgren, som tilføjer, at det også er nødvendigt at have en drøftelse af, hvilke opgaver der skal løses af driften.
- Det er en rigtig god idé at have et realistisk forventningsniveau fra starten, netop fordi helhedsplaner altid er bøvlede, uforudsigelige og tager tid, siger han.
I DAB er det Byg og renovering, som håndterer selve helhedsplanen. Det foregår i et tæt samarbejde med det faste administrationsteam, som normalt understøtter selskabet.
- Det giver en god kontinuitet, at vi i DAB i forvejen kender og samarbejder med boligselskabet, når vi går ind i arbejdet med en helhedsplan. Det samme gør sig gældende, når byggesagen er færdig, og vi overgår til drift, så fortsætter samarbejdet nemmere, forklarer Anders Holmgren.
- I alt er der 42 aktive helhedsplaner i de DAB-administrerede selskaber i de kommende år.
- 36 håndteres af DAB, og de seks resterende bliver udført af Kuben.
- Af de 36 i DAB-regi er 23 af helhedsplanerne godkendt af beboerne, mens 13 afventer vedtagelse.