God data kræver grundig oplæring
Tekst og foto: Johnny Gudmand
Ledende ejendomsfunktionærer med tilknytning til administrationsafdeling 4 mødtes i oktober til et fælles mestermøde i Ellemarken. Det er første gang, et sådan møde bliver afholdt, og det blev faciliteret af Driftssupport.
Formålet med mødet var hovedsageligt at få en drøftelse om god data – blandt andet fordi sektoren bliver mødt med stadigt flere krav til dokumentation af for eksempel bæredygtighed, og her er digitale systemer en stor hjælp.
Samtidig fik deltagerne et indblik i, hvad Driftssupport er sat i verden for, og hvordan afdelingen kan hjælpe driften – for eksempel med systembrug.
- Vi bliver nødt til at strukturere de data, vi genererer. I genererer enorme mængder af data, uden at I selv er klar over det. Lige så snart I bruger penge og betaler en regning, genererer det data. Når I løser en opgave i e-Drift, genererer det data. Når I køber en dims hos Bolind, genererer det data. Der er uanede mængder, så vi skal kunne filtrere og strukturere dem, sagde Steen Hingebjerg Jensen, chefkonsulent i Driftssupport
Løsningen på de store mængder af data, og på at sikre kvalitet i data, er denne: - Vi bliver nødt til at ensrette den måde, I og jeres medarbejdere agerer, når I bruger systemer. Det kan være Omega, e-Drift, e-Syn og Bolind. For ellers får vi ikke en god nok kvalitet, og så er det ligegyldigt. Får vi ikke ensrettet og sikret kvaliteten, bliver vi koblet af udviklingen, og vi bliver overhalet af de andre, for fremtiden er digital, sagde Steen Hingebjerg Jensen.
Oplæring er vigtig
Deltagerne blev inviteret til at byde ind med indspark, og de drøftede forskellige spørgsmål i grupper i løbet af mestermødet. Et af de synspunkter, der blev udtrykt på forskellig vis under snakkene om ensretning og god data, var nødvendigheden af oplæring.
- Jeg synes, det er rigtig fint med den der ensrettede adfærd, men det kunne være rart med noget oplæring, sagde Michael Reiche Robinson, mesterassistent i Søgården, og tilføjede:
- Det er jeres pligt. Hvis vi skal ensrette det her, så skal der altså ske et eller andet.
- Vi er enige, og jeg kan kun give dig ret. Det er noget af Driftssupports opgave. Flere af medarbejderne er udekørende og kan hjælpe med brug af systemer. Det er noget, vi skal have mere fokus på i fremtiden, svarede Steen Hingebjerg Jensen