”Der er simpelthen flere, som ønsker en almen bolig, end der er boliger”
Tekst: Johnny Gudmand. Illustration: Uwe Jahn
Tomme boliger kan være et problem, der påvirker boligafdelingens økonomi negativt, og det går ud over beboerne. Derfor holder DAB hele tiden nøje øje med, hvordan antallet af tomme boliger udvikler sig. Hver måned bliver tallet opgjort, og i 2019 var det i gennemsnit kun 6 ud af 1000 af de administrererede boliger, der stod tomme. Samme udvikling er fortsat i 2020, hvor mindre end 4 ud af 1000 af de 53.500 administrerede boliger har stået tomme. DAB arbejder hele tiden for at undgå tomgang, men der er flere årsager til udviklingen.
- Det skyldes primært, at ventelisterne til at få en almen bolig generelt er steget væsentligt på tværs af hele landet. Der er simpelthen flere, som ønsker at få en almen bolig, end der er boliger. Det hænger sammen med en demografisk udvikling, som vi især ser ved storbyerne, fortæller Dennis M. Christensen, udlejningschef i DAB. Han tilføjer, at de lange ventelister selvfølgelig ikke er sjove, hvis man er boligsøgende.
Hvor trykker skoen?
DAB følger generelt alle 49 administrerede boligselskaber hele tiden og har derudover en særlig liste med de selskaber, hvor der er behov for at følge udviklingen nøje. Tomgang indtræder fra den dato, hvor den fraflyttede beboer ikke længere betaler for boligen, altså tre måneder efter opsigelser. Dog er det i meget sjældne tilfælde, at der ikke er fundet en ny beboer inden.
- Selskaberne kan gå ind og ud af den særlige liste, og der er primært to kriterier, vi har for øje. Det ene er en venteliste på under 200 ansøgere, og det andet er mange fraflytninger. Vi kender vores selskaber og ved, hvor skoen trykker, siger udlejningschefen.
Hvad gør vi selv?
På dabbolig.dk kan kommende beboere nemt se, hvor der er ledige boliger, og hvor der er kort ventetid. Samtidig kan DAB gøre en ekstra indsats, når udviklingen kræver det, og medarbejderne har fokus på at undgå tomme boliger.
- Vi har været privilegerede i et par år på grund af udviklingen, men når det så er sagt, så har vi for eksempel ved nybyggeri og større renoveringer stort fokus på, at boligerne bliver udlejet. Historisk har behovet for en indsats været større, og vores virksomhed og medarbejdere er gearet til at sætte ekstra ind, når behovet er der. En stor del af opgaven ligger hos Beboerservice, og vi stiller altid medarbejdere til rådighed, når et selskab har brug for det. Er behovet ekstra stort, bliver administrationsafdelingen også involveret, fortæller Dennis M. Christensen.
Ekstra indsats hjalp
Tomgangstab er et økonomisk problem, da boligafdelingerne mister penge på boliger, som kunne være udlejet, og der er også en dårlig signalværdi i tomme boliger.
- Vores kerneopgave er at udleje boliger, og det er vi dygtige til. Tomme boliger påvirker økonomien i boligafdelingen og dermed beboerne, så det gør vi meget for at undgå, forklarer udlejningschefen.
En lækker, nybygget boligafdeling i Esbjerg har i løbet af 2020 været udfordret af tomme boliger. Det skyldtes blandt andet corona-hindringer i forhold til åbent hus-muligheder, som ellers er sædvanligt ved nyudlejning, men en gedigen medarbejderindsats gjorde en forskel.
- Lokalkontoret i Esbjerg ydede en kæmpe indsats, og medarbejderne gjorde meget for at gøre boligerne synlige. Der blev for eksempel annonceret i de lokale aviser og på nettet. Der blev også sat store bannere op i afdelingen, så forbipasserende kunne se, at der var mulighed for at leje en flot og lys bolig med en god beliggenhed. Herudover gjorde vi opmærksom på de ledige boliger, når beboere henvendte sig på kontoret. Medarbejderne har været ekstremt oppe på dupperne, og det fik boligerne udlejet. Her var demografi ikke en del af forklaringen, men det var en solid indsats fra vores side, forklarer udlejningschefen.