Bjarne har været en del af driften i over 35 år
Tekst og foto: Julie Grothen
Bjarne Sørensen har arbejdet i mere end 35 år i ejendomsdriften. Og han er stadig nysgerrig efter at se, hvad dagen bringer, når han møder ind.
- Jeg er spændt på, hvilke opgaver der kommer. Måske kan jeg gøre en forskel og være med til at løse noget sammen med en kollega, siger han.
Fra beboerdemokrat til ejendomsfunktionær
Bjarne Sørensen flyttede med sin kone til boligafdelingen Præstebanken i 1983. Efter nogle år blev han suppleant i afdelingsbestyrelsen, og da der manglede en ansat i driften, blev han spurgt, om han ville være ejendomsfunktionær.
- Dengang havde hver funktionær sin egen afdeling. Jeg kan huske, vi havde skraldetur en gang om ugen, hvor vi var to. Det var hårdt. Vi skulle hente affaldssække ved hver bolig og køre dem til skraldepladsen og læsse dem af. De kunne godt være tunge de sække, og om sommeren stod der en sværm af spyfluer omkring dem. Arbejdsmiljømæssigt var det ikke så godt, fortæller han.
Affaldshåndtering er en af de store ændringer fra dengang til nu, hvor afdelingerne har fået nedgravede affaldsløsninger, og beboerne selv sorterer. Andre ting har ikke ændret sig så meget.
- Driften havde selvfølgelig også beboerservice, da jeg startede. Det er jo noget af det, som er det samme i dag: udskiftning af håndtag, termostater, toiletter der løber og blandingsbatterier, der skal skiftes, fortæller han.
Kaffe og sherry til jul
Men tiden var alligevel en anden dengang for mere end 35 år siden.
- Vi havde en helt anden kontakt med beboerne, jeg kendte jo alle, fordi jeg var ude i afdelingen hele dagen. Jeg hansvar for 50 boliger, og jeg havde tid til at få en kop kaffe hos de ældre damer og høre, hvordan det gik med familien. Til jul var der også nogle, der inviterede ind til et glas sherry og forærede os en æske chokolade, fortæller han. Efter tre-fire år blev han mesterassistent, og det betød andre arbejdsopgaver for Bjarne Sørensen.
- Jeg fik mere administrativt arbejde. Og når mester ikke var der, så var der også ledelsesansvar. Vi var fem medarbejdere på det tidspunkt, fortæller han. I dag er Bjarne Sørensen ejendomsleder for Samdriften Herfølge med 13 medarbejdere, der arbejder i otte boligafdelinger med cirka 1000 boliger i Køge alm. Boligselskab og Boligselskabet Tinggården. Der er blevet mindre tid til uformelle hyggestunder med beboerne gennem årene.
- Det tid har ejendomsfunktionen ikke i dag. Vi kan godt tale over hækken i fem minutter, men vi kan ikke komme ind, og en gang imellem må jeg også sige nej til de fem minutter, selvom jeg gerne vil tage mig tiden.
Digitalisering har gjort det nemmere
En af de andre store ændringer i ejendomsfunktionen fra 1988 til 2024 er, at meget nu foregår digitalt
- Det har været en stor lettelse i forhold til gamle dage. Dengang var det skrivemaskine og gennemslagspapir, når der blev foretaget flyttesyn for eksempel. Og så skulle det sendes ind til DAB med post. Nu står vi bare med tabletten hos beboeren. Digitaliseringen har gjort det nemmere. Inden for de seneste 10 år er det gået rigtig stærkt, men jeg er rimelig lærenem, siger Bjarne Sørensen.
Som ejendomsleder er hans arbejdsdage aldrig ens. Han håndterer mails, beboerhenvendelser, tjekker budgetter og indhenter tilbud fra håndværkere.
- Og så har jeg otte afdelingsbestyrelser, hvor ikke to er ens. Men alle kender fordelingen af roller og forstår, at vi passer vores arbejde. Vi har et meget godt samarbejde, selvom det også kan være en udfordring at have en samdrift for to forskellige selskaber, fortæller han.
Kontakten til beboerne
Dengang han tog jobbet i ejendomsfunktionen, var det friheden til at planlægge arbejdsdagen selv og muligheden for at arbejde en del udendørs, som tiltrak ham. Men den sociale del af jobbet blev også vigtigt for ham.
- Kontakten med beboerne er en af de ting, der gør, at man kan lide sit job. Og så at her er gode medarbejdere, som støtter hinanden, og det er sjældent, at nogen er sure, siger Bjarne Sørensen.
Han lægger vægt på, at der er en god tone mellem beboere og ejendomsfunktionærer.
- Når folk er frustrerede, kan de jo godt tale lidt hårdt, og vi vil selvfølgelig gerne hjælpe, men det bliver svært, hvis der er en negativ holdning fra starten. Jeg har da en enkelt gang bedt en beboer om at gå ud og trække vejret. Vi kan ikke være venner med alle, men vi skal stadig behandle dem, som vi selv gerne vil behandles, og det synes jeg, vores medarbejdere er gode til.