Beboerkoordinatoren har selv prøvet at være genhuset
Tekst og foto: Julie Grothen
Christina Søndergaard er en nøgleperson for beboerne i 614 boliger i Frydenspark og Henriksgården. Det har hun været, siden hun i april 2024 blev ansat som beboerkoordinator i Hovedstadens alm. Boligselskab. De to boligafdelinger er i gang med omfattende helhedsplaner med fuld genhusning af beboerne.
- Den vigtigste opgave for mig er at få nedbragt fejl og mangler, inden beboerne flytter hjem. Det, og så at skabe tryghed for beboerne. En helhedsplan kan være meget overvældende for nogle beboere, fortæller Christina Søndergard.
Arbejdstiden fordeler hun mellem de to boligafdelinger, og arbejdsdagen er varieret. Christina Søndergaard laver mangelgennemgang, deltager i byggemøder, byggeudvalgsmøder, blokmøder og tekniske gennemgange med rådgiver.
Prøver at finde det positive
Beboerkoordinatoren er beboernes hjælper i en tid, der kan være svær for nogle.
Nogle har måske boet det samme sted i 40 år. Jeg prøver at drage noget positivt ud af det, når de skal genhuses. Så kan jeg sige: ”Nu får du ryddet op i kælderrummet, som du så længe har villet”. Der er også nogle, der fornyer boligen, når de rykker tilbage, siger Christina Søndergaard. Hun prøver altid at være lyttende og løsningsorienteret i dialogen med beboerne.
- Nogle ser kun det negative. Der må jeg bare lytte, altså virkelig lytte, og se, om vi kan vende det til noget positivt, tilføjer hun.
Klædt på til opgaven
Det er tydeligt, at jobbet giver mening for Christina Søndergaard. Og hun er klædt på til opgaven både på grund af hendes faglige baggrund og hendes personlige bagage. Christina Søndergaard er oprindelig uddannet kontorassistent og har i mange år arbejdet som sælger, før hun blev vejleder i en a-kasse.
- Jeg mødte alle typer af mennesker og livssituationer, og nogle gange måtte jeg have lommetørklæderne frem, fortæller Christina Søndergaard.
Har selv været genhuset
Hun bor selv alment og har gjort det i mange år og også været aktiv i beboerdemokratiet - en overgang som afdelingsformand.
Det spillede ind, da hun ville skifte jobretning.
- Skal din boligafdeling i gang med en helhedsplan. Deltag i møder, læs materialet, og stil spørgsmål, hvis du er i tvivl – for det handler jo om dit hjem, så der findes ingen dumme spørgsmål. Sæt dig ind i, hvad der skal foregå, for jo mere du ved, jo lettere er det at komme igennem. Det er dit hjem.
- Jeg har selv været berørt af at være beboer i en helhedsplan og skulle genhuses. Jeg var med på byggemøder og sad med i organisationsbestyrelsen, som også havde andre helhedsplaner. Jeg har jo ligesom haft det som hobby, så hvorfor ikke prøve det professionelt, siger Christina Søndergaard, der blev ansat i driften i et boligselskab.
Her var hun højre hånd for ejendomsmesteren og var involveret i flere mindre renoveringssager. Siden blev hun projektassistent på en helhedsplan og arbejdede i driftssekretariatet.
Super vigtigt at følge op
Dette forår søgte – og fik – Christina Søndergaard jobbet i Hovedstadens alm. Boligselskab.
- Jeg er blevet taget rigtig godt imod af driftschef, genhusningen og driften. Beboerne er glade for min hjælp. Jeg får gode kommentarer, og beboerne kommer igen, fordi de oplevede at få en tilbagemelding. Måske kan jeg ikke løse deres udfordring, men jeg følger op, og det er super vigtigt, forklarer Christina Søndergaard.
Hun ved, hvad hun taler om, også på et mere personligt plan.
- Som beboer kan man ikke altid overskue baggrunden for hvad der sker. Det ved jeg af egen erfaring. Jeg ved, hvor svært det kan være med byggeplads, støv og larm, siger Christina Søndergaard.
Christina Søndergaards tilgang til dialogen med beboerne er ligetil:
- Jeg møder beboerne, hvor de er. Nogle skal bare have et hurtigt svar, andre skal tages lidt i hånden og hjælpes, og ligesom i a-kassen skal jeg også nogle gange have lommetørklæderne frem.
Vigtigt for driften
Det har betydet meget for kollegerne i driften, at Christina Søndergaard er blevet ansat. Det forklarer ejendomsmester i Frydenspark Thomas Kramer.
- Det er virkelig positivt. Det aflaster os, og kvaliteten bliver bare højnet. Detaljegraden og grundigheden er blevet bedre. Det har også været en proces for mig at give opgaver og ansvar fra mig og ikke selv have næsen i alt, men det gør, at vi kan følge op på tingene på en bedre måde, siger Thomas Kramer.