3D-printet kunst i en gammel daginstitution
Tekst og foto: Julie Grothen
Morten Modin har indrettet et værksted midt i Brøndby Strand Parkerne. Kunstneren rykkede ind i maj 2022, og frem til maj 2024 er den tidligere daginstitution Klydebo hans base. Sammen med beboere fra boligafdelingerne Rheumpark, PAB8 og T13 skaber han værker og holder workshops.
Fra ler til 3D-print
I hans værksted er det første beboerne får i hænderne en klump ler. Siden bliver deres værker 3D-scannet og printet i klare plastikfarver. Scanningen og det at bruge plastik som materiale giver processen en ekstra dimension, forklarer Morten Modin.
- Jeg kunne også have købt en ovn og have brændt leret. Men vi giver det et twist ved at scanne og 3D-printe det. Det er en anden type proces. Vi prøver at forbinde kroppens arbejde med det digitale felt, siger Morten Modin.
En af de afholdte workshops handlede om identitet og minder. Her fandt en beboer inspiration i et stærkt minde fra barndommen i Bosnien, hvor hun ofte sad i køkkenet hos sin bedstemor og drak sort te. Den erindring gjorde hun fysisk ved at forme en tekande af ler. Kanden blev scannet og skal 3D-printes i overstørrelse.
- Værket ender med at være over to meter højt, fortæller Morten Modin.
Den kæmpestore tekande bliver et af tre værker, som skal udstilles på fællesarealerne i Brøndby Strand Parkerne – et i hver af de tre boligafdelinger.
Bygger noget positivt op
Kunstprojektet forløber parallelt med nedrivningen af fem af de 12 ikoniske 16-etagers højhuse, der har været Brøndby Strand Parkernes vartegn i årtier. En nedrivning, der var nødvendig og en del af helhedsplanen for boligafdelingerne, men som også har betydet, at mange beboere har været nødt til at flytte, og at boligområdet ændres markant.
- Vi ville gerne bygge noget positivt op, samtidig med der blev revet ned, og vi havde erfaring med at bruge kunst som et remedie til at skabe aktiviteter med beboerne, forklarer kommunikationsmedarbejder i Brøndby Strand Projektet Peter Eldrup Hald.
Derfor blev der nedsat en styregruppe med medlemmer fra de tre boligafdelinger og de boligsociale medarbejdere, som i samarbejde med Statens Kunstfond satte kunstprojektet i gang. Flere kunstnere søgte, og valget faldt på Morten Modin.
En del af en proces
Morten Modin er i værkstedet hver eneste dag, og han er i kontakt med mange beboere. Den tidligere daginstitution lægger matrikel til undervisning af 9. klasse for voksne, og eleverne får også en indføring i den kunstneriske proces. Her har man sjældent et færdigt mål fra starten, men bygger op efterhånden, forklarer Morten Modin.
- Der findes så mange regler i samfundet, men her er det en meget mere løs proces, og det kommer der noget andet ud af, siger Morten Modin, som tilføjer, at flere af værkerne bliver ændret undervejs i den digitale proces, og det er en pointe for sig:
- Vi kan manipulere med det på computeren. Det er også en måde at blive bevidst om, at man kan manipulere med alt. Med virkeligheden og sandheden.
Kunstnerens værksted i den gamle daginstitution skal være et rum for glæde, diskussion og udfordring for beboerne i Brøndby Strand Parkerne, forklarer han.
- Det er vigtigt med et kulturliv - at skabe noget og diskutere noget på en anden måde. Det fik jeg aldrig som barn i en lillebitte landsby. Der var det kun fodboldklubben, siger Morten Modin.